Studentlitteratur

85011-28

Kollade in min litteraturlista inför terminsstarten.. mmm..böcker är DYRA!

Bokhyllan är full av dem just nu, och mer kommer det bli. Även fast vissa av böckerna inte alls används lika mycket som andra så gillar jag dem, mina studentlitteraturböcker. De är liksom fina.
En engelsk bok som vi ska ha nu kostar nästan 400 kronor. På biblioteket var den självklart redan utlånad, vilket man får räkna med när man är 38 personer i en klass. Funderar ändå på att köpa den, för vi skulle läsa över 200 sidor. Ibland kan man ju kopiera, fast inte mer än vad lagen tillåter (någon som har lite bättre koll här får gärna fylla i vad som gäller...). Och ibland när man lånat den mesta av litteraturen på biblioteket så visar det sig att man behöver ha den på hemtentan och då har självklart lånetiden gått ut för längesedan så de är redan tillbakalämnade. Då sitter man där och är arg över att man inte köpte boken, eller i alla fall gjorde lite mer grundliga anteckningar vid genomläsandet.

Om man har tur kan man få köpa begagnad litteratur. Många studenter sätter upp lappar på runt om på högskolans anslagstavlor. Där kan man tjäna pengar (både som säljare samt köpare)!


/Elin

Jo, började på en ny bok idag (orkade inte igår då TV:n drog till sig all min uppmärksamhet). Den klassiska kärleksberättelsen Svindlande höjder av Emily Brontë. Smaskigt! Kärlekshistorier är väl heller inget jag begraver mig i (vad läser jag egentligen mest av?) men denna och Jane Eyre av systern Charlotte Brontë är äkta kärleksbeskrivningar av riktig klass!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

På Högskolans webbplats finns ett avsnitt om upphovsrätt och kopieringsavtal. Där står bla:

Nyttjande för privat bruk
Upphovsrätten har vissa inskränkningar. Den viktigaste i detta sammanhang är regeln om att var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för privat bruk. När det gäller litterära verk, exempelvis en lärobok, gäller dock att man endast får kopiera en begränsad del av boken. Vad som menas med begränsad del är inte klarlagt. Det torde dock innebära att det alltid är fråga om en mindre del av verket och inte så mycket som hälften eller nästan hälften av ett verk. Det är inte heller tillåtet att komma runt regeln genom att kopiera en del av en bok en dag och en annan del en annan dag. Kopieringens tillåtlighet får bedömas utifrån ett helhetsperspektiv.

Observera alltså att man inte får kopiera en hel bok för privat bruk.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback