Hemförsäkring och folkbokföring

I går brann det rejält i en huslänga i västra Örebro. Jag kunde från mitt sommarjobb bevittna den tjocka svarta rök som bildade ett stort moln på den annars så klarblåa himlen. Lyckligtvis kom inga människor till skada. Och jag höll tummarna för att eventuella fotosamlingar och andra oersättliga föremål klarade sig. Att på insidan återskapa ett nytt hem kan minst sagt tära på bankkontot om man inte har en hemförsäkring.

Enligt
Skatteverket är huvudregeln att man ska vara folkbokförd på den ort man bor på, vilket för de flesta studenter innebär studieorten. Mitt tips till er studenter som ska flytta till Halmstad är att folkbokföra er på denna ort och därför, med anknytning till stycket innan, skaffa er en hemförsäkring. Själv har jag en studentförsäkring hos Länsförsäkringar Halland, som samarbetar med Högskolan i Halmstad. Studentförsäkringen innefattar bl.a egendomsskydd, privatolycksfall och reseskydd. Det finns givetvis andra försäkringsbolag att teckna en hemförsäkring hos. Jag vet ej dock hur det ser ut med studentförsäkring hos dessa.

/Micke



Kommentarer
Postat av: Elin

En annan är försäkrad upp över öronen...men Micke Du glömde det "viktigaste", när man folkborför sig här stan så får man ett helt kuvärt med massa erbjudanden från olika företag.
-Jippi, gratis limpa från Östras!

2006-07-28 @ 09:04:41
Postat av: Micke

Så sant så Elin. Det glömde jag helt och hållet. Vi får ju heller inte glömma tidningen "Nyinflyttad" som dimper ner i brevlådan med lite matnyttig info och annat smått och gott.

2006-07-28 @ 18:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback