Lediga platser

När jag börjar tänka efter och fundera kring mitt liv kommer jag alltid till en speciell fråga.

Efter att ha känt efter och funderat igenom hur jag vill att mitt sovrum ska vara möblerat, hur jag vill känna den dagen jag går i pension, vad jag vill äta till middag och om jag ska fortsätta vara köttätandes eller bli vegetarian kommer tankarna kring yrkesval. Lärare. Hatad, älskad och alltid behövd. På köpet får jag en stimulerande vardag och jag får ägna hur mycket tid jag vill till att läsa böcker.
Men så ibland kommer de där tankarna: kanske skulle jag blivit biolog eller läkare eller författare eller ekonom eller tolk… då brukar jag kika in på högskolans hemsida där de listar upp alla utbildningar och kurser som har
lediga platser över. Fundera en stund, drömma mig bort och låtsas att jag är en helt oerfaren student och vad jag i så fall skulle välja.
Ska väl nämna att jag brukar komma mina sinnen till sans efter en stund, men jag tycker att det är en bra grej det där med ”lediga-platser-sidan”, för många blivande studenter vet inte om att de är blivande studenter förrän i augusti när det är flerar månader för sent för att söka en utbildning. Och vissa människor vill ju göra impulsartade grejer och kanske bara prova på att läsa en kurs just för att ta reda på om det är något för dem!


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Känner igen tankarna! Det var inte förrän jag gått två år på Högskolan som jag kom på vad jag ville bli. Tur att mitt program (MKV) är så pass brett att det gav utrymme för en "velis" som jag! Det är ju inte hela världen om man inte är glasklar från början med vad det hela ska leda till. Har man en hum om vilket område man är intresserad av, ekonomi, media, teknik eller vad det nu kan vara så kan man ju oftast sen skapa sin inriktning själv genom val av exjobb, projektform, fria kurser osv.

2006-07-31 @ 11:40:47
Postat av: Micke

Är man osäker borde man fundera på ingenjör inom tekniska ämnen (datorsystemteknik/elektro tex.) då är man säker på jobb efteråt eftersom åthelsike för få vågar läser det nu.

Trots vi har förbannat trevligt vi också under studietiden och dessutom bra lön när man börjar jobba.

Stor möjlighet att välja var man vill jobba både i och utanför sverige.

OBS! Datorer betyder inte man sitter och glor framför en dator dagarna i ända. Datorer finns ju överallt (bilen, mobilen, MP3spelare kort sagt i alla prylar) alltså en stor möjlighet välja var man vill jobba.

2006-07-31 @ 13:49:37
Postat av: Micke

Hade inte en susning om "lediga-platser-sidan", den är ju klockren! Precis som du skriver Elin så är ju detta ett alternativ för de som är villrådiga och ute i sista minuten.

2006-08-01 @ 00:04:29
Postat av: stig perttu

Kul att sidan uppskattas. Den genererar mycket studenter kan jag meddela. De senaste 2 veckorna har 250 pers sökt kurs/program med lediga platser.

2006-08-16 @ 19:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback