När ska vi inrikta oss på politik?

Jag har förmodligen ingen som helst rätt att göra någon närmare analys av det politiska läget i Sverige då jag varken är statsvetare eller ens läst samhällsvetenskap på högskolenivå. Men ändå, jag är en vanlig medborgare som oroar mig för både min och mina medmänniskors framtid.

Idag presenterades
den nya budgeten, den är inriktad på jobbpolitik och skattefrågor. Det blir sänkt skatt för den vanlige arbetaren. Kanske hurrar många, men jag vill även upplysa er studenter om att akademikerna i framtiden kanske kommer få hålla tillgodo med ett jobb som inte alls har med deras utbildning att göra då det kommer bli svårare att få arbetslöshetsersättning för nyexaminerade studenter. Avgiften för A-kassa kommer höjas, men ersättningen vid arbetslöshet kommer bli sämre, kanske borde jag starta ett eget litet privat spara-till-arbetslöshetens-dagar-konto?!
För att återgå till studierelaterade punkter, kårobligatoriet ska bort, utbildningsplatserna ska strypas och de ska satsa på kvalitet istället för kvantitet (vilket faktiskt låter som en bra grej).

Handelsminister Maria Borelius var den första att lämna sin plats i regeringen och idag fortsätter avhoppen. Om Kulturminister Cecilia Stegö Chilòs avgång fylls dagstidningarna, TV-nyheterna och luften på stan.


Flera av uppgifterna ovan är tagna från Sveriges Radios samhällsprogram i P3, Front.


/Elin, som funderar på att sluta äta fyrbenta djur.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Det är vanlig gammal klassisk högerpolitik som budgeten påvisar. Det är ju de som redan har pengar som tjänar på budgeten;

http://www.n24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_13868392.asp

Men det märkte man ju redan när de inför valspurten proklamerade om skattelättnader för hushållsnära tjänster, såsom hemhjälp, vilken vanlig svensk medborgare har råd med hemhjälp?!

Fast det värsta med hela det borgerliga styret är de planerade utförsäljningarna av statliga monopol. Vi såg ju hur "bra" det blev efter att Posten, Televerket, elmarknaden samt SJ avreglerats.. nu kommer det med stor sannolikhet ske en utförsäljning av Vin&Sprit och ett av vårt lands största, och stoltaste exportprodukter, Absolut Vodka, kommer hamna i händerna på privata intressen.

http://www.n24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_13865944.asp

2006-10-16 @ 16:07:14
Postat av: tobbe

en artikel som synliggör vilka som tjänar, och vilka som förlorar, på nya budgeten;

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,909926,00.html

(artikeln är hämtad från Aftonbladet som är en tidning som sympatiserar med socialdemokraterna men uträkningarna verkar ändå vara av saklig grund...)

2006-10-17 @ 10:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback