11/9

Marcus Birros röst ligger fortfarande kvar i örat.


Lördags föreställning på Diezel under Kulturfesten var enormt bra! Han talar om att poesi är som vilket jobb som helst. 9-17 kan man vara diktare och resten av dagen kan man vara ledig. Birro beskrev tillvaron för sig själv samt sin relation till oss "vanliga människor" och om hur han började sitt författarskap i en etta på 21 kvadrat i Göteborg, hur han hängde på sunkiga pubar i Majorna och under hela tiden knackat på Kulturens dörr men att den förblir oöppnad. Under föreställningen gång förflyttar han sig själv från sin sida av planhalvan till en bit in på vår med insikten om att vi alla har en bit vanlig människa i oss. Även han.


Ett alltid lika hett ämne för samhället, Sverige, världen, är jämställdhet. Just nu pågår en uppsatstävling i ämnet som behandlar jämställdhet både i teori och praktik. Tre skribenter belönas med 3000 kr var och sista inlämningsdag är 31 januari 2007. Kolla in här för mer info!



/Elin




Ett tillägg:

Fem år efter - - - . Hur ska jag kommentera att 3000 liv försvann på ett rättvist sätt. Var dag skördas offer i andra länder, offer utan amerikanskt ursprung. Den siffran är långt över 3000 och för många av dessa hålls ingen tyst minut, inte ens en tyst sekund. Självklart är det tragiskt, det som hände. Jag lider med offrens familjer, men jag lider även med de andra civila offer som fick ge sina liv på andra sidan Atlanten när "Kriget mot terrorismen" fick en titel. Är man stor och mäktig får man räkna med motangrepp.
Åsikterna är helt mina egna och jag välkomnar en debatt eller kommentarer kring tankarna. Jag är absolut ingen expert på ämnet och har inte mycket kunskap därom, men känslor och tankar föds när världen ser ut som den gör. /Elin


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Var dag skördas offer i andra länder, offer utan amerikanskt ursprung. Den siffran är långt över 3000 och för många av dessa hålls ingen tyst minut, inte ens en tyst sekund. Självklart är det tragiskt, det som hände"

Jag håller med, 100 procent. Det är ju USA, de trodde ju inget sånt kunde hända där. "Världens mäktigaste land"

2006-09-12 @ 16:27:55
Postat av: Elin

Tack!
Problemet är väl ofta att mäktiga länder får lov att tycka och göra vad de vill. Ibland kanske de hittar en "orsak" för att göra sig ännu större och vilja visa vart skåpet ska stå.
Tankar om vem som verkligen har makt och hur den nyttjas är viktiga att vädra med omvärlden.
Men hur säger vi "små" människor ifrån: Nu räcker det! bara undrar..

2006-09-12 @ 16:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback