Att studera

Vilken aha-upplevelse föreläsningen om studieteknik gav!

Kände mig otroligt taggad inför nästa kurs när jag lämnade Q-huset igår. Sedan ska det väl erkännas att jag inte kom igång och pluggade den kvällen förrän klockan närmades sig 22,30, men det är ju en annan femma. Nästa kurs ska jag göra allting rätt från början.


Okey, vad sades då?

Jo, några självklara fakta gavs som inledning och då kände jag först att ?men det här vet jag ju redan?. Det handlar väl mer om att bli lite påmind bara.


För det första: motivation & studievilja - varför vill jag lära mig detta? Förmodligen så läser man en kurs för att man är intresserad, eller så kanske det är så att den här mindre intressanta kursen ges inom ett program och då är det helt enkelt så att den bara ska klaras av. Målet är ju examen.
Nästa nyckelord är självförtroende. Själv tyckte jag att det lät lite underligt, men faktum är att om Du själv inte tror att Du kommer klara tentan så är ju risken stor att Du faktiskt inte gör det.

Dock måste man i stundens hetta inse sina begränsningar vad gäller att plugga. Ingen är Supermannen (haha.. supermannen.. hehe.. åh, fyllemannen.. äsch.. jag har så tråkiga kopplingar ibland) i denna situation och man ska inte ta sig vatten över huvudet. Detta leder oss in på syftet med planering och planerade pausar.

Ta pausar.

OFTA!


Gör en realistisk planering med många pauser där Du får andas ut och hämta ny energi. Nu menar inte jag att Du ska pausa i två timmar för att se på tv, utan snarare fem minuter.
Förflytta Dig från skrivbordet, gå till köket, ta ett äpple, gå tillbaka. Eller kanske gå ut genom ytterdörren, ta en nypa luft och gå in igen. Detta räcker oftast.
Varför ska man då pausa så ofta?
Jo, för det är i pauserna hjärnan kan smälta intryck och nya fakta och sedan koppla upp dessa till olika associationer som Du redan har.

Om studierna för dagen består i att läsa så kan det vara realistiskt att göra detta i perioder på 20-50 minuter. Hjärnan orkar helt enkelt inte någon längre tid och det är ju onödigt att läsa i tre timmar om Du ändå bara minns de första 20 minuterna. Men genom pauser lurar man hjärnan lite när man hela tiden påbörjar en ny läsperiod.


Det som fascinerade mig mest under föreläsningen var att man kan öva upp sin läshastighet. Normal (eller vanlig) läshastighet är mellan 200 och 300 ord i minuten, men genom viss träning kan man fördubbla denna siffra. Ganska otroligt!

Sedan pratades det om repetition. Det bästa är tydligen att repetera högst 10 minuter efter att man lärt sig något nytt. Sedan ska man återigen göra en repetition efter ett dygn, en vecka och fyra veckor etc.

Att skriva mindmap under en föreläsning eller direkt efter att man läst en bok/ett kapitel är också en bra metod för att få kunskap att fastna i hjärnan och för att skapa egna tankebanor.
Tyvärr får ordet mindmap mig att tänka på min högstadielärare som alltid tjatade om denna metod. Fick nog något slags motstånd till detta då, men om studievägledarna på högskolan säger att det funkar så gör det väl det.. :-) Det sista var en parantes som Du verkligen inte behöver lägga på minnet.

Oj, det blev ganska långt inlägg idag, men jag tyckte att det var viktigt att ge lite tips inför slutet av terminen. Och jag måste verkligen rekommendera den här föreläsningen. Har en känsla av att den kommer igen till hösten, så passa på då.


Dagens låt får bli Röyksopp ihop med Karin Drejer (åh, vad jag gillar Karin!) i What else is there:



elin
uppifr?Och självklart blir det en fulbild från helgens besök på Harrys i Uddevalla.. Sedan undrar jag om det bara är jag som alltid tar en massa underliga foton med underliga vinklar under en utekväll. Ska inte pina er med flera exempel (bara ett), men hur kul (eller bra) tror man att det ska bli om man håller upp kameran och tar bilden snett uppifrån? Chansen att få med det tänkta objektet (mig själv i det här fallet) är ganska liten..


Glöm inte solskyddsfaktorn!

/Elin - rapporterar direkt ur verkligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback