Guide till ESC - del 1

Phew... Söstra mi... Efter en sällsynt välspelad Betapet-match mot min lillasyster skickade hon en länk med alla bidrag till kommande Eurovision Song Contest. Hon undrade vilka jag gillade... Nu har jag tagit mig igenom hela fältet till Semifinalen.

Här sammanfattar jag därmed alla bidrag i Semifinalen:

Bulgarien: Water

Ronja Rövardotter vs Safriduo i någon slags underlig technohybrid. Vem kom på den idén?


Israel: Push the button
Semifinalens konstigaste låt med en blandning av allt, med extra allt. Ingen glömmer - ingen röstar heller? Jag uppskattar detta, i sammanhanget. Det är rock, det är rap, det är allt därikring och mittemellan.


Cypern: Comme Ci Comme Ca

Är vad den heter.


Vitryssland: Work your magic

Inledningen i videon påminner ganska mycket om Electric Six "Danger! High Voltage!" och musiken känns dramatiskt Bond-filmsspännande... En vacker dam... Riktigt lovande!

Sen kommer en snubbe som ser ut som en blandning mellan Olof Guterstam och Darin och stönar på knagglig engelska. Det växer lite avsmak i munnen, särskilt som det här känns som en låt som faktiskt verkligen kan vinna hela skiten. Jag gillar det inte. Plastruffig pojkbandsrock funkar helt enkelt inte för mig.


Island: Valentine Lost

Videon är en Isländsk version av Red Hot Chili Peppers "Scar Tissue" (kanske lite Radiohead "Karma Police" också). Snubben som sjunger är ful och risig, och låten är en menlös tråkrocklåt. Islands Scorpions?


Georgien: Visionary Dream

Inledningen av låten och videon känns lite som en reklam för bindor. Tjejen som sjunger är ruskigt lik tjejen från Utah i Prison Break som "Tweener" liftar med och blir kär i. Låten är lite etno, vilket förtjänar respekt. Inget som fastnar dock. Ganska lamt helhetsintryck.


Montenegro: Ajde Kroci

Här har vi tydligen Balkans tonårs-Bon Jovi. Den här snubben är dock lika mycket Bon Jovi som Chippen är Beckham.

Schweiz: Vampires are alive

Jag fattar ingenting. En vampyrsång? Introt på videon är lite coolt.En häst, eld, monster... Men sen är hela låten menlös och sömnig. Snubben som sjunger är djäkligt lik Sean Hayes (som spelar superfjollbögen i Will & Grace). Nästa!


Moldavien: Fight

Inledningen fångar mitt intresse. Det känns etno, det känns Audiobully (ja, rent visuellt), det är fiol, det är en tjej, det är nåt som ser ut som springande huliganer... Sen börjar tjejen sjunga, och de som sprang är kontorsnissar med vita skjortor. Låten är helt värdelös. Varför gör man en sån här meningslös totalt ickeunik dålig låt? Usch.


Holland: On top of the world

Musiken i början känns lite Toni Braxtons "Unbreak my Heart" blandat med inledningen på "Don't speak" med No Doubt. Låten är bara usel. Fast det är fruktansvärt roligt med folk som tror att man kan sjunga på holländska... Schhrrrrschjhjschhrrcchchchchhrch....


Albanien: Hear my plea

So far är detta min vinnare! My God! Den här snubben har mod. Att se ut så... att ha den frillan.... den mustaschen.... de kläderna.... Respekt! Låten är mycket underlig, men det spelar mindre roll. Vilken kille! Ha ha ha... Bara han inte rakar bort mustaschen. Detta är... speciellt.


Danmark: Drama Queen

Fy för den lede. Danmarks After Dark, fast i soloformat. Pölsemännens svar på Christer Lindarw är dock så tafatt och blek att man häpnar. Riktigt, riktigt katastrofalt hemskt.


Kroatien: Vjerujem U Ljubav
Inledningen känns antingen som soundtracket till någon mjukporrfilm eller någon gammal Peter LeMarc-dänga, vad man nu lättast relaterar till. Men Balkans Rikard Wolff övertygar inte. Det här är nog den sämsta låten hittills.

Polen: Time To Party
Oj. Första intrycket är att det kan vara lite Aguilera (den senaste versionen) över detta, sen kommer en mörkyad kille som vill vara P Diddy (men blir mer som en svart Right Said Fred) och befaller "Let's party! You got the right to Party!", sen blir tjejen lite för slampig, t.o.m. för att vara Aguilera. Sen blir tjejen ändå lite Aquilera och killen försöker vara Seal/Gnarls Barkley istället. Sen går han som tur är tillbaka till att försöka vara den svarte Right Said Fred och tjejen till att vara slampig. Det här är inte illa alltså. Kan vinna. Får gärna vinna för mig. Go Polen!
Ebonyyyyyyy and Ivoryyyyyyy, live together in perfect harmonyyyyyyyy... Eller vad säger du, Jon?

Serbien: Moltiva
Detta är verkligen jättekonstigt. Vad gör Ronald McDonald på scenen? Lite etno. Tjejen sjunger rätt bra och låten är faktiskt inte så pjåkig i sammanhanget. En slags powerballad. Men den är bara bra i den fjärde femtedelen av låten där hon tar i lite. Resten är bara tråkigt. Men tjejen ser läskigt arg ut. Hon ser ut som någon som är jättebra på att skälla på folk. Jag blir lite rädd för henne. Som en arg katt ser hon ut!  Hade det varit en söt eller snygg tjej hade den kanske kunnat vinna.

Tjeckien: Mjala Dama
Undrar om låten handlar om Mjällkvinnan? Dags för lite "hårdrock" igen. Långt hår och svarta kläder. Sjunga med mörk och raspig röst. Men allvarligt? Det händer ju inget på hela låten... Det HÄR är nog sämst hittills... My God. Sömnpiller.

Portugal: Dansa Comigo
När lationmusik låter som allra minst spännande låter det så här. Paradisio i skolfrökenformat sjugner portugisisk P4-musik som hemmafruarna lyssnar på när de lagar mat. Inte jag.

Makedonien: Mojot svet
Sto posto te ljubam, sto posto e da!
Makedonien kommer för alltid ha en varm plats i mitt hjärta efter XXL:s framträdande år 2000. I love you 100%, yes I do! Stora förväntningar på detta bidrag alltså. Men Karolina levererar inte hela linan. Det är helt ok för att vara etno, inte mer. Jag är lite, lite besviken. XXL - kom tillbaka! Jag älskar er hundra procent, ja det gör jag!
Tillägg! Låten växer med några lyssningar...

Norge: Ven a bailar conmigo
Nån norsk Lill-Babs försöker vara latinosexig tillsammans med två norske gutter med uppknäppta skjortor. Det går verkligen inte bra.

Malta: Vertigo
Videon ger mig riktigt sköna Army Of Lovers "Give My Life"-vibbar! Ambitiöst och faktiskt ganska bra powerlatino. Malta brukar ju alltid ha någon jättetjock operadonna som sjunger någon smäktande ballad och alltid får underligt massa poäng. Men detta var något nytt. Klart bra!

Andorra: Salvem el món
Här är några skejtpunkare som vill vara typ Blink 182. Jag tycker inte det är jättesexigt när sångaren sneglar under lugg. Musiken är inget extra heller. Suck...

Ungern: Unsubstansial Blues
En låt som utmärker sig. Den är nämligen lite bluesig. Tjejen har en rätt skön röst. Kanske den första låten av alla som jag skulle kunna tänka mig att lyssna på "seriöst", för att den är trevlig att lyssna på. Frågan är hur den håller i tävlingen...

Estland: Partners in Crime
Detta är så torrt och själlöst att jag inte orkar lägga ut någon mer text på skräpet. Vem kommer bry sig om detta? Billigt och dåligt.

Belgien: Lovepower
Ett udda bidrag. Rent och skärt 70-tals gladfunk. Svänger lite granna och sprider lite glädje, men långt ifrån klockren. Mellanbra, i sammanhanget.

Slovenien: Cvet z juga
Lite fantasilös halvpower-halvopera-halvetno. Låter typ likadant som alla andra sådana låtar. Finalen var rätt bra, mest för att låten var slut, men ändå.

Turkiet: Shake it up Sherekim
Turkiets Justin Timberlake ser mer ut som Andres Esteche och kan säkert vinna hela klabbet med sin svängiga shake-visa. Jag blir personligen ganska oförtjust, men fruktar att detta bli en dansgolvsplåga under våren/sommaren. Jag slipper dock gärna!

Österrike: Get a life - Get alive
Ganska välproducerad poprock med en snubbe som ser riktigt pantad ut, ursäkta uttrycket. Bättre i versen än refrängen. Potentiell vinnarlåt, dock utan att vinna min sympati. Välgjort, men själlöst.

Lettland: Questa Notte
Hög hatt är respekt. Visserligen. Här är en hel grupp med snubbar i jeans, vit skjorta, svart kavaj och hög hatt som sjunger någon slags ballad. Det känns väldigt fel. Jag gillar hattarna, det är allt.

Resten av låtarna presenteras i helgen.

Håll ut.

Björn


Kommentarer
Postat av: Emilia

Den arga katten regerar!

Postat av: Elin

Hmm... undrar om ESC verkligen ska få ta så mycket tid i anspråk av en hårt heltidsstuderande student. Jag är i chock efter att bara ha insett att Du faktiskt lyssnat Dig igenom samtliga bidrag.
Undrar vilken av mina pluggdagar som jag kommer falla för frestelsen att göra detsamma... hmm..
Trevlig lördag!

2007-04-21 @ 15:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback