Plugga ska man tydligen göra också..

tv?ttEfter snart tre år som student i Halmstad (plus ett år i Vänersborg) har jag insett en grej: Man ska tydligen plugga lite då och då.
Detta ska uppenbart göras mellan allt trevligt sällskapande, tv-tittande, tvättande, bakande, solande på Tylösand, hängandes på diverse balkonger runt om i staden samt lunchandes på Börje Olsson skafferi.
Pyttsan heller!
Jag har nämligen även insett att det är aldrig så roligt att utföra vardagssysslor i hemmet som när man borde sitta djupt försjunken i en bok. Så idag har jag både tvättat och bakat muffins. Kreativiteten tog tag i mig klockan 11,30 och de improviserade muffinsarna (konstigt ord i plural)  blev fyllda både med kanel, äpple och banan. Mmmmm... säger jag!

Sedan var jag tvungen att hämta tvätten, vika densamma och bläddra lite i HallandsPosten. Klockan sprang iväg och helt plötsligt var det dags för lunch. Sagt och gjort.

Läste en stund innan eftermiddagsfikat väntade hemma hos Anna och efter detta har jag faktiskt läst flera sidor samt funderat på vilka frågor jag ska ha med i min RET.
Har ni skrivit en RET någon gång?

Det är min första nu och jag har förstått det hela som att jag ska både formulera tre frågor, besvara dem samt bedöma dem. Och enligt instruktionerna så "har du kommit en bra bit på vägen om du inser att formulerandet är svårare än besvarandet". Hmm... jaja, det ska nog lösa sig.
Måste säga att jag gillar idén med att undersöka och besvara frågeställningar inom en fempoängskurs som jag själv formulerat till skillnad från att göra en hemtenta som x antal studenter redan besvarat före mig under flera terminer.

Imorgon ska vi ha ventilationsdag. De är så roliga ibland, de kursansvariga; bara för att vi har en lite "flummigare" kurs än vanligt så ska allt helt plötsligt vara så känslonära och uttryckande som möjligt. Vi ska alltså ha en ventilationsdag istället för en vanlig kursutvärdering i pappersform, trevligt med ombyte!
Kursen handlar, som jag nämnt tidigare, om estetiska läroprocesser inom skolverksamheten och ska motivera oss till att ta in musik, drama, konst och slöjd i de teoretiska ämnen.

I dagens individualistiska samhälle är detta något som verkligen känns vettigt och behövligt. Vi behöver fokusera mer på känsla och gemenskap än på hårdfakta och isolering. Härligt!

Imorgon bär det av norr ut!
Njut av fredagskänslan som ska infinna sig på andra sidan natten.
/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback