Jag - en nolla?

En nolla. Är det en ring med bara tomhet i? En siffra utan värde?

 

Jag är en nolla, men snarare är jag en ring runt allt kaos, där varenda liten småsak räknas och har ett värde.

 

Småsaker som jag måste fixa, köpa, laga och sälja. Listor jag måste skriva, knöla och skriva igen. Tankar som jag måste tänka om och om igen.

 

Jag ska börja högskolan och flytta till Halmstad. Det är totalt kaos men ändå helt underbart. En slags förväntan. Och mitt i allt detta är jag.

 

Jag är Lena, 27 år, trots min ålder kommer jag undan med att åka på barnbiljett och jag kan inte köpa alkohol på systemet utan att jag behöver visa legitimation.

 

Jag älskar soliga dagar, att dansa allt från salsa till töntdans, att skriva fåniga dikter till seriösa romanprojekt, att berätta historier med stora armrörelser och grimaser, att skratta till bitter humor, lukta på prästkragar även om jag är allergisk och att krascha ny is som fryst på vattenpölar.

 

Jag är från Jönköping, Sveriges Jerusalem och jag är inte mer religiös än att jag tror på det goda och den egna fria viljan.

 

Snabbdagbok, från antagning till nu.

10 juli: Jag kommer inte in på www.studera.nu för att kolla om mitt antagningsbesked har anlänt, för nätet ligger nere.

 

11 juli: Jag har ingen pin-kod och kommer inte in på mina sidor så att jag kan se mitt antagningsbesked, blir frustrerad och testar med egna sifferkombinationer och lyckas bli inaktiverad från mina sidor. Mindre bra, jag avråder från detta.

Fem dagar går: En lång väntan? Varför kan inte alla få antagningsbesked samtidigt? Suck för snigelpost.

 

17 juli, förmiddag: Mamma ringer och säger avmätt att jag kommit in på Biomedicin - inriktning fysisk träning. Jag skriker och börjar ringa runt till människor som kan relatera till min lycka.

 

17 juli, kväll: Söker lägenhet febrilt på Internet, lägger ut egna annonser. 

 

18 juli: En mysig kvinna ringer, hon låter som en raspig Lena Nyman, hon vill att jag ska dela en lägenhet med henne. Jag är helt för den iden, vi klickar direkt, men eftersom hon hostar lite så frågar jag försiktigt. Är det rökfritt? Det är det inte, jag tackar nej till lägenheten även om jag smygfantiserar att hon skulle sjunga "Du varg, du varg" och lugna mig.

 

19 juli: Hela dagen har jag panik över att jag inte fått något svar angående boende. På kvällen ringer en man och talar om att han läst min annons på www.blocket.se, det finns en lägenhet på väster till mig. Jag blir så glad att jag knappt lyssnar. Vi bestämmer träff för lägenhetstitt dagen efter.

 

20 juli: Jag åker till Halmstad efter att ha mutat min syster med "Ullared ligger ju på vägen" så att jag ska få skjuts. Denna soliga fredag står jag med blåmärken av armbågar och hjulränder på skorna och tänker, jag måste vara en idiot. Lägenheten visar sig dock vara underbar och det tycker visst två andra personer med som kollat på den. Jag måste vänta till måndag och se om jag är en passande hyresgäst.

 

23 juli: Jag får lägenheten, jag skriker rakt ut och tassar runt med en varm känsla i magen på jobbet. Nu ordnar sig allt.

 

27 juli: Jag åker ner till Halmstad med Krösatåget för att skriva kontrakt. Vandrar gatorna fram, här kommer jag nog att trivas. Nu är det på riktigt! 

 

12 aug: Jag flyttar alla mina saker från Jönköping till Halmstad, kastar bara in grejerna i lägenheten för jag måste återvända till hemstaden för att arbeta i ytterligare tre dagar. Väl hemma känner jag mig tom, knoppen är i Halmstad med mitt ouppackade liv, kroppen sitter på soffan, öm och med uppslagen tå efter att jag ramlade i trappen med flyttkartonger och träningsvärk i vaderna efter att ha burit. Jag vill till Halmstad.

 

15 aug: Jag ska antagligen sälja min sista mjukglass, slippa säga bägare eller våffla fler gånger och jag ska ta nattbussen till Halmstad och bli en nolla.

 

Jag är en stolt nolla, en siffra utan värde, men som ändrar form när den sätts i relation till något annat. Kanske är relationen en annan stad, en ny utbildning, nya vänner eller kanske ett nytt äventyr. Vem vet?

 

Nolla, utan existens, därmed oändlig. Detta är jag. 

 

/Lena


Kommentarer
Postat av: Björn

Välkommen till Halmstad. Hoppas nollningen din blir lyckad. Det ska bli ett nöje att blogga med dig i höst. Ses senare...

2007-08-15 @ 15:56:17
Postat av: Malin

Kom in på din sida av en händelse, sitter och tittar på utbildningar i halmstad, ska eventuellt läsa där efter jul. Är det en bra stad? Svårt att hitta lägenhet antar jag? Jag ska iaf följa din blogg för att se om Halmstad är intressant:)

Postat av: Lena

Tackar för den välkomnande atmosfären, jag är totalt pepp på detta... lite lyrisk till och med.
Får väl se hur road du (Björn) kommer att vara när du inser att jag inte är ett datageni och kommmer ringa ner dig totalt:)
Ska i allafall mecka lite på kompisens dator och se om jag kan förstå detta med bloggandet - utan att paja något. Det vore dumt.
See ya...

2007-08-15 @ 23:12:18
Postat av: Lena

Hejsan Malin
Vad trevlig att du hittade mig, jag hittade mig själv just nu också...my god över hela sidan kan man säga. Tja, vad vet jag om Halmstad...inte så mycket ännu då jag kroppsligen flyttar i natt. Jag vet att Halmstad ligger vid havet och är en sommarstad :) Och jag vet att folk tjatar om Gyllene tider-bandet:) Jag vet att shoppingen är bra för jag hann bränna 1500 kronor på kläder inom 45 minuter. Och jag vet att högskolan är jättefin det lilla jag hann se. Jag tror att jag kommer trivas. Men jag ska försöka uppdatera dig när jag funnit mig till rätta i Halmstad och vet mer. Kanske följer du bloggen min?
Ha det gott/Lena

2007-08-15 @ 23:35:48
Postat av: Björn

Jag är en härdad och tålmodig man, Lena. Så även när jag kommer tycka du är trög, påfrestande och irriterande kommer jag att vara trevligare än en salongsberusad dalkulla, salongshög på lustgas. Du kommer inte märka något alls. Välkommen att fråga...

2007-08-16 @ 00:05:31
Postat av: TBI

Välkommen :)
du behöver inte oroa dig om att du är själv, vi har i dagsläget fått svar från drgyt 60 personer som kommer nollas tillsammans med dig i TBI (som biomedicin är en del av

2007-08-16 @ 00:14:28
Postat av: Nina

Kommer att sakna dig här i jönnet (även om du ju egentligen inte bott här på ett tag egentligen). Men ser fram emot besök i din nya hemstad och en sightseeingtur där!!!
kramen N.

2007-08-16 @ 00:29:40
Postat av: First

Välkommen till Halmstad Högskola önskar vi på föreningen... kan säga achtung tills vidare.
Lycka till med bloggen, både du och Björn, samt hoppas dina tre år blir till belåtenhet :)
//First, www.Achtungz.com

2007-08-16 @ 06:20:07
URL: http://www.achtungz.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback