Sista natten på skolan

Jahaja. Nu sitter man här, kanske för sista gången, med en helnatt i skolan framför sig. Det klassiska. Deadline kl 09.00 på morgonen, ett arbete som ska skrivas, och en jäkla massa snask och annat uppiggande. Det har blivit lite av mitt signum under mina tre och ett halvt år som Halmstadstudent; Dessa helnattsrace i någon datasal på skolan. Jag hanterar inte riktigt det här med att plugga på dagtid, då och då. Inte heller att plugga hemma. Några timmar om dagen. Nä, allt på en gång ska det vara. Stark tidspress. Nattlig inspiration. Trötthet som övergår i ett slags drömlikt stadie.

Genom åren har jag haft flera tappra medlöpare. Även om en hel del nätter så klart också har spenderats ensam. I kväll stavas sällskapet Christian Carlund. Han har blivit något av en nattkomet det senaste året. Vi har haft några fina nätter tillsammans i Q-husets datasal. Christian är väldigt mån om att stimulera min elaka sida. Han vill ha mig dryg, ond och bitter. Vi förstår varandra bra.

Andra nattkompanjoner jag minns är:

Oskar Sjöstrand: Åh, jag minns de ljuva RET-skrivarnätterna (RET = Reflexiv Extraherande Tentamen) hösten/vintern 2003. Hur vi över msn diskuterade den där sura okända tjejen som satt med oss i datasalen. Hur vi diskuterade olika stryktipssystem, spelsystem i fotboll, hur mycket man kunde fuska med referenserna och allt annat. Jag minns den stora kartongen med Gilles kolakakor; Jag fick ta så många jag ville. Det var tider det.

Kristofer Andersson: Aka Toffe/Bullen/Christer/Hampe (och diverse variationer av "Bullen" med mer eller mindre snuskiga prefix). B-uppsatskollega våren 2005. Egentligen förtjänar den B-uppsatsen bragdguldet. Varför vågar jag inte riktigt gå in på. Än. Det tar vi när jag blir lite äldre... Där blev det en hel del nätter. Vi var inte så effektiva. Skolans två förmodligen mest odisciplinerade och lata studenter var en dålig kombination - studiemässigt. Minus minus blev inte plus. Med intelligens och charm kommer man dock långt (tydligen) och då behöver ju allt inte vara by the book... En anledning till att vi var ineffektiva var att vi gjorde allt annat än att plugga på dagarna och under våra nattliga datasalssejourer blev det en hel del nätpoker. Tror att Toffe är orsak till mer än ett sönderslaget tangentbord på skolan... Minns sista natten med B-uppsatsen. Och det var verkligen sista SISTA chansen att över huvud taget få den inlämnad, hur vi satt från 18.00 till 09.00 typ och slet. Mellan våra datorer stod en flaska Baranof Vodka och när sistan sida var utskriven och klar tog vi den förmodligaste vidrigaste triumfsnaps vi någonsin kommer att ha intagit...

Stefan Hallberg: Gjorde tre storartade nätter i vintras/våras, dels när vi slet med en HRM-hemtenta, dels när vi slet med en RET gällande konflikthantering. En gång kom jag direkt från grusträningen och satt med benskydd, smutsiga knickers och svettig tröja och presterade. Stefan bjöd gärna på choklad, vilket var bra.

Nu har jag förlorat ungefär en trekvart åt att skriva blogg, vilket ökar tidspressen. Stimulerande.

Nu skall magi skapas.

Hej så länge.

/Björn

Uppdatering, kl 04:20:
Jag har varit klart mer ineffektiv än jag brukar. Nu börjar jag känna mig lite småstressad på riktigt. Kom på att jag ju dessutom ska ha en 20 minuter lång powerpointpresentation klar om mindre än fem timmar. Utöver de cirka fem sidor dravel som jag har kvar att producera... Tur jag är välprovianterad.
Det jag hatar mest med de här nätterna är när städerskan kommer runt fem/sex-tiden. Det gör mig ohämmat obekväm.

Uppdatering, kl 06:55:
Städerskan är här! Jag blev ganska överraskad då jag satt djupt försjunken i ett resonemang och samtidigt lyssnade på musik i mina hörlurar när hon plötsligt dök upp bredvid mig med sin golvsopare. Hon log dock och sade hej, och jag var ganska nöjd med mitt hej som kändes genuint trevligt. Jag kan ändå inte hjälpa att jag är väldigt obekväm just nu.
Dessutom är jag numera väldigt stressad, då det bara är två timmar kvar till seminariet... Det kommer att bli på håret!

Uppdatering, kl 07:48:
Nu är det stressigt på riktigt. Det kommer att hinnas, men avslutningen blir hafsig. Usch. Jag är fortfarande pigg och alert och har fått sällskap i datasalen av ****-Ivar. Han ska göra klart sin powerpointpresentation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback