Ett monster och ett mästerverk

Det blir en sen fredagsblogg idag.  Har nämligen varit att stå i från morgon till kväll. Aftonen var nämligen dedikerad åt mitt privata ettårsjubileum vilket har firats kvällen lång med goda vänner.

Dagens två huvudsysslor har bestått i att smälla ihop två tårtor och städa igenom lägenheten. Jag är tillfreds såväl med städning som tårtmakeri, även om jag är lite extra stolt över tårtorna.

Tårta 1 blev en delikat, men monstruös skapelse. Jag använde 3 hembakta kladdkakor som bottnar. Som fyllning bestod bottenlagret av grädde och skivade bananer, mellanlagret av apelsinfromage, och verket toppades med mera grädde och krossad daim.
Tårtan blev ganska gigantisk, men samtidigt spektakulär och intressant. Mäktig var den iallafall, på alla sätt och vis.

Om Tårta 1 var något av en bohem i sammanhanget var Tårta två ett klassiskt mästerverk. En klassiker spetsad med en nypa genialitet. Jag gjorde min livs första Prinsesstårta! Både enkelt och roligt visade det sig. Bottenlager: Vaniljkräm. Topplager (innan marsipanlocket): Grädde. Klassiskt. Men det var på mellanlagret jag hittade en revolutionerande lösning. Normalt sett har man ju drottning- eller hallonsylt där... I ett inspirerat ögonblick kom jag dock på tanken att använda passionsfruktsfromage och en kräm gjord av frysta hallon och lite florsocker. Vilken tårta det blev! Lovorden haglade. "En klockren tia" fastslog Emmelie.

Det känns väldigt bra att ha gjort en egen prinsesstårta. Som dessutom blev grymt god.

Nu har jag frukost imorgon också. Och övermorgon.

Tack alla Ni som kunde vara med och fira min stora dag. Och tack för presenten, Mats.

Årets första träningsmatch imorgon (idag), lördag...

Nu ska jag diska typ hela min tårtkladdiga servis, så jag slipper vakna upp till det imorgon.

Ha en skön helg.

Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback