Löövalämps, sms och ordvitsar

Vilka dagar det har varit! Fick finbesök av Christer i onsdags vilket har genererat i ett flertal intressanta och glada händelser. Jag tar dem i kronologisk ordning:

UPPKOMSTEN AV "THE LÖÖVALÄMP"
Man tager vad man haver” sade Kajsa Varg en gång i tiden – och precis så skapades världens kanske mest fascinerande drink! Det hela skedde under onsdagens begynnande festligheter.
Man behöver:
* Is
* Vodka (fast det funkar nog med gin också... eller tequila... eller rom... eller något liknande...)
* Fruktsoda (gärna den billiga på Netto)
* Grenadine (essentiellt)
* Frysta mangobitar (essentiellt)
* Tomtebloss (inte essentiellt, men effektfullt)

Ja, blanda rubbet efter eget bevåg i den ordning i vilka ingredienserna nämns. Tomteblosset placeras med fördel brinnande på glasets utsida. Det gynnar såväl blossets brinnförmåga och drinkens smak.

Vad är det då som är så fascinerande med den här drinken? Jo, den är inte bara en sprudlande smaksensation – den är dessutom (framför allt!) en ren fröjd för ögat! Ty vad som sker när man sänkt ner en halv näve frysta mangobitar i drinken är att de svävar mitt i glaset! De sjunker inte, de flyter inte – utan svävar fritt, lite stilla och förstrött.

Det hela ser ut precis som en lavalampa. Drinkens grenadinefärgade rödhet i kombination med de gula mangobitarnas magiskt svävande uppenbarelse skapar något alldeles unikt som det praktiskt taget inte går att slita blicken ifrån! Särskilt inte om det hänger ett sprakande tomtebloss som gnistrar festligt på glaset.

Namnet då... ”Lavalampan” är ju lite fyrkantigt och trist. Och eftersom det är en drink som borde generera i gränslös kärlek från vem man än bjuder blir ju ”The Löövalämp” det självklara namnet. Try it, and get blown (away)!


DET ANONYMA SMS:ET

The Löövalämp har en lömsk baksida. Den är så god och fascinerade att man bara vill ha mer och mer, ju mer man dricker av den. Och ett digert The Löövalämp-intag kan ge effekter på såväl beteende som minne. Man kan till exempel vakna upp dagen efter av ett sms från okänt mobilnummer:
”Du är en störd människa! Mvh, anonym. PS. Galet nummer har du också.”

DE BRILJANTA ORDVITSARNA
Torsdagsaftonen ägnades åt filmvisning hemma hos mig (Donnie Darko). Mitt under filmen lyckades jag kläcka ur mig en av mina Topp 5 ordvitar någonsin! Och då är det stor och hård kunkurrens, kan jag lova. Till råga på allt befann sig hela 7 åhörare i mitt hem!

Det som skedde var att plötsligt ramlade en liten julprydnad ned från en vägg. Silvertejpens effekt var väl helt enkelt slut. Då utbrast jag:
- Oh, my home is falling apart... It must be a fallingapartment!
Ren och skär briljans, om du frågar mig.

Men det hela slutar inte här. Mats och Christer drog strax senare till med en riktigt duglig, synkroniserad ordvits... Jag balanserade fjärrkontrollenhuvudet under filmen, och helt plötsligt, nästan samtidigt anmärkte de båda något i stil med.

- Snyggt! Vilken kontroll du har!
Synnerligen fyndigt!

Ja, glada dagar har det varit... Och nu... Ja, nu är det helg!

Ta hand om er!

Björn


Kommentarer
Postat av: Cruise

Äsch, the löövalämp-drinken e gammal... gjord...blandad för åratal sen... Har du inte sett cocktail?

2007-02-03 @ 15:09:45
Postat av: Björn

Pyttsan! Tror inte Tompa hade tomtebloss på sina drinkar.

2007-02-03 @ 16:16:05
Postat av: hollywood

Toooooom Cruuuuuuuuise, Cruise Tooom....and Katie!

2007-02-06 @ 15:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback