Bibliotekshäng & chokladmuffins

Studsade upp ur sängen halv åtta, bra humör och pigg trots att värmen från täcket försökte locka tillbaka mig. Har kommit igång bra med att äta gröt till frukost, man håller faktiskt hungern borta mycket längre med den frukosten.
Susade iväg på cykeln mot föreläsning i Malcussalen klockan 9,00.
Men varför såg det så tomt ut? Klockan var i och för sig bara 10 i, men någon tidig stackare borde väl har kommit dit redan. Någon borde stå och hänga på låset. Skulle det vara jag som hade den rollen denna morgon? VA? Nej, skärpning, inte för att jag brukar vara sen, men först? Nej, nej, den gubben går inte.
Kanske skulle vi för en gångs skull vara i vårt egna hus. Man har ju ändå byggt en hel byggnad för lärarprogrammet och så förvisas man därifrån.. men att gå från Malcus till Q kändes mindre aktuellt.. upp med schemat ur väskan.
10,00
Jaha..... det förklarar saken.

Gick och gömde mig på biblioteket, försökte leta reda på boken vi skulle ha läst (observera: skulle ha) och ta igen lite, men icke. Exemplaret som finns för "icke utlåning" var borta.
Bara en sak att göra: fördjupa sig i Aftonbladets nätupplaga.
Lagom roligt, men fick ju i alla fall reda på att Mona Salins framtid som partiledare för (S) ser ljus ut, samt att man kan
dekorera sina gamla lampskärmar med olika tyger (Kom ihåg till mig själv: kom ihåg detta alla de där tråkiga, sysslolösa (?), dagarna!!)

Som ni kanske minns klagade jag på vakuumet som uppstått förra veckan i väntan på opponering och ny kurs. Jag gjorde faktiskt en bra grej som man borde göra oftare. Bakade!
Det blev chokladmuffins, här ska jag påpeka att de alltid får beröm, vilket killens arbetskompisar samt Sara & Pierre (bilden) kan intyga. De ser inte mycket ut för världen, men när man bjuder någon på dem så utbrister de alltid efter första tuggen: -Oj, vad goda de var!

Här kommer receptet för er som behöver höja blodsockernivån:

Ugn: 200 grader, varmluft 175. Glöm inte sätta igång ugnen!
Räkna med drygt 30 minuter för bakningen, ganska snabbt!
SaraPierre100 g margarin/smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Smält matfett och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en liten skål vid sidan om och häll sedan blandningen i ägg-och sockermixen. Blanda till sist i matfettet, se till att det inte är för varmt men ändå ordentligt smält.
Man ska även tänka på att inte köra elvispen för länge när bakpulvret väl är i smeten. Vet inte varför, men har läst detta i någon bakbok någon gång och det är säkert något viktigt med det.

Häll smeten i muffinsformar som Du ställt på en plåt, men för att de inte ska jäsa över; se till att de bara fylls till tre fjärdedelar. Har man itne muffinsformar kan man ta en pajform med ströbröd, men då får man ha koll på gräddningen så den blir riktigt klar i mitten och så...

Gräddas mitt i ugnen ca 10 min, lite kortare gör att de kan få en härlig kladdig konistens i mitten.

Nu är det bara att låta dem svalna lite och sedan servera! Blir de över kan man frysa in, de tinar jättesnabbt och är minst lika goda!

/Elin (recept lånat ur "Sju sorters kakor". Ska man ha en kakbok så ska man ha den!

Kommentarer
Postat av: Zandra P

Har tappat bort min "sju sorters kakor" och va så himla sugen på chokladmuffins, och det receptet i den boken är ju de bästa.

Så jag tänkte att jag skulle söka på google och försöka hitta receptet. Å då kom jag in på din blogg, och rätt recept var det, så nu sitter jag å mumsar på en choklad muffins :) så tack för att du la ut receptet :)

Kram // Zandra

2007-05-08 @ 17:19:02
Postat av: Carolina

haha samma sak här med!!

eller jag är i dalarna och vad ska man göra där? glömde dessutom min bok hemma så tack för receptet nu är muffinsarna i ugnen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback