Vägen till en mans mage går via hjärtat

Här kommer en liten bonusblogg... Den är lång och uteslutande subjektiv, men jag måste få skriva av mig lite.

Det har skett något mycket olyckligt i mitt studentliv. Ett kärleksförhållande är lagt på is. Pizzeria Medya kommer tills vidare inte leverera pizzor till min dörr. Detta på grund av disciplinära skäl. Förstår nog precis hur Lagerbäck kände sig när han fick skicka hem tre Aveny-glada herrar från Götlaborg.

2003 var jag ny student i Halmstad och Medya tog snart plats som obestridlig dominant på Halmstads pizzahimmel. Det har egentligen aldrig varit någon riktig strid, även om förra årets prishöjning har varit ett mentalt och budgetalt skavsår.

Hawaii har sedan de slog ner som en bomb varit det ständige underhuggaren, det ständiga alternativet, den ständiga utmanaren. Med sina ypperliga priser och fri hemkörning lockar de mången hungrig, men kapitalbegränsad student. Deras pizzautveckling har varit intressant. Från att ha erbjudit ypperliga "vanliga" pizzor och rent bedrövliga kebabpizzor är det numera tvärtom. De "vanliga" pizzorna är ofta på tok för ostigt flottiga, medan kebabpizzorna håller hög klass. När Medya levererar fullt ut är de i princip oslagbara, men Hawaii ligger inte långt efter - och är dessutom jämnare prestationsmässigt.

Medyas starkaste vapen har alltid varit, och är fortfarande, såserna. Allt från vitlökssåsen till den extraordinära starka såsen håller världsklass.
Hawaiis största fördelar är priset och framförallt servicen. I princip alltid glada och trevliga, såväl vid beställning som leverering. De saknar dock edge i sina såser.

Klackerups och Sperlings är två småtrista mittenlirare. Jag minns att jag blev grymt besviken på en av dem någon gång, men har glömt vilken.
Milano testade jag och Bredis i höstas, vi blev bägge mycket besvikna. Lilla Stugan kan ha varit den största besvikelsen hittills. Bambino kan fungera som lunchalternativ eller onsdagsnattmat (enbart på grund av läget), men har annars inte mycket att erbjuda. Det finns anledningar till att New York bara fick en chans. Pärlan testades i höstas, men jag minns inte resultatet, vilket väl säger det mesta... Kvarterskrogen (heter/hette den så) hade en storhetsperiod vintern 2004/2005. Sedan dök ett rykte upp om att den lades ner och sedan dess har den fallit i glömska. Den finns väl inte kvar?

Så, igår tisdag hade vi en liten avskedsafton med Martin, som drar till England för att plugga den här terminen. Vi njöt lite Whiskey och Öl, samtidigt som Martin beställde sin sista Medya-pizza på ett bra tag. En särledes viktig pizza som beställdes således.
Men Medya levererade inte. Dels var pizzan gammal och kall när den kom. Dels var herrn som levererade den cirkulära måltiden inte så värst serviceminded. Jag blev både ledsen, besviken och upprörd... "Sista måltiden" för Martin blev inte alls som planerat.

Jag bestämde mig därför för att tills vidare låta bli att beställa från Medya. Det här var inte första gången Medyas pizzaboys agerat lite surt... Som Martin uttryckt det tidigare... "Det är för lite kärlek från Medya."
Samtidigt är Hawaii-folket så gott som alltid riktigt trevligt!

När jag svulten promenixade hem från skolan idag passerade jag Medya och i ren illvilja plockade jag direkt upp mobilen för att slå en pling till Hawaii. Jag hade inte ens planerat att äta pizza ikväll. Gubben i luren skojade om mitt mobilnummer (innehåller en massa sexor) och mannen som levererade var trevlig och pratade lite om sitt hemland, Turkiet (min granne har ett turkiskt efternamn på sin dörr). Pizzan var dessutom mycket smaklig. Och varm!

Tills vidare är det alltså Hawaii som gäller! Medya får helt enkelt lära sig veta hut!

Smaken är som baken... Är det någon som tro sig veta bättre går det bra att kommentera.

Bästa hjälpen för pizzasugna Halmstadbor
är den här! Här kan man nämligen söka efter pizzor bland stans alla pizzerior beroende på ingredienser, öppettider eller hemkörning. Plus att du kan läsa samtliga enskilda menyer. En ovärderlig sida.

Lev väl!

Björn


Kommentarer
Postat av: Elin

Angående pizzor.
Jag är ursprungligen från Munkedal och när jag flyttade till Halmstad fick jag chocken. Vid beställning av Kebabpizza frågar de: Vilken sås vill Du ha?
??
Öh, kebabsås så klart...
Man kan tydligen välja på: mild sås, stark sås, vitlökssås, thatziki (stavning någon?), och ibland även aioli (!)
Finns det bara kebabsås i Uddevalla-området eller? och kebabpizzorna här nere är underliga... I kebab ingår det ju sallad, tomat, lök etc. Färsk! Nej, här heter det tydligen "Kebab special".
Okey för det sista, men kebabsåsen skulle jag kunna döda (kanske inte döda, bara slå någon hårt) för!
Och vad har man till pommesen då?

2007-01-11 @ 09:28:12
Postat av: Jennifer, Infoavdelningen, Högskolan

Helt OK att skriva två inlägg, men du får inte mer betalt :-)
Och du har helt rätt. Medyas vitlökssås ÄR bäst i stan. Trevligaste pizzerian är helt klart Snöstorps pizzeria, men de serverar tyvärr inte den godaste pizzan som var Pizza taxis HBK-special. Pizza Taxi slog igen för "renovering" för två år sen och har fortfarande inte öppnat. Det är inte lätt att hänga med i svängarna när pizzeriorna i stan byter namn (ägare?) lika ofta som kvalitén skiftar så jag tackar för guiden. Hur många pizzerior finns det i stan nu någon? När jag flyttade hit för tio år sedan var det 63.

2007-01-11 @ 10:48:40
Postat av: Tess

Woohooooo!!! Tack för länken! Underbart!

2007-01-12 @ 08:34:48
Postat av: Mariette -info

Jag håller med Elin (är också från Trestads området) VAR finns en riktig kebab pizza men samtliga ingredienser.... Inte kan man få tag på en riktig kebab tallrik med mos heller i denna stan... *suck*

2007-01-12 @ 12:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback