Den Vilda Mangojakten

Frukt är inte godis. Men satan vad gott det kan vara.

Jag är nyinflyttad, för sjunde gången, i Stockholm. Den här gången hyr jag en studentlägenhet i Västra Skogen, i huset bredvid min gode vän Jon. Jon bor i korridor, granne bland annat med Ajet. Ajet kommer från Pakistan och verkar vara en riktigt trevlig prick.

Härom dagen (i lördags) satt jag och Jon och grillade på gården, när den gode Ajet gjorde oss sällskap för en stund. Han tänkte mumsa lite frukt, och lät oss väl smaka. Han bjöd på mango. Men inte vilken mango som helst. Nej, nej, nej... Pakistansk mango. Gul mango. Fantastisk mango. Himmelsk mango.

Jag och Jon var hänförda. Fascinerade. Vi var i extas. Att frukt kunde smaka så här mycket! Så fruktigt, friskt, fräscht och fantastiskt. Smaken är svår att beskriva, men den är som inget annat.

We wanted more.

Pakistansk mango är tydligen inte helt lättöverkommen. Säsongen lär nyligen ha börjat och Ajet tipsade om en särskild afrikansk-asiatisk affär inne i stan där man kunde få tag på frukten. Runt 45 kr/kg skulle den kosta, sade han.

Söndag bar det av till butiken. Stämningen var spänd och förväntansfull. Ajets vägbeskrivning visade sig stämma. Men! Butiken har tydligen stängt på söndagar!

Vi gav inte upp så lätt. Vi tog en ny tur på måndagen. Nu var stämningen om möjligt än mer spänd och förväntansfull Vi klev in i butiken, letade oss fram till den lilla frukthyllan... Men! Där fanns bara tre, gamla, övermogna, halvruttna, fula och sorgliga pakistanska mangor kvar! Åh! Denna vånda. Expiditen meddelade dock vänligt att en ny leverans väntades tisdag eller onsdag.

Ok.

Eftersom jag jobbar idag, tisdag, fick Jon bege sig till butiken i stan för att leta pakistanska mangor. Nyss ringde han mig. Han befann sig tjugotalet meter från butiken och närmade sig med raska steg. Med spänning följde jag nervöst händelserna. Jon gick in i butiken. Upp för den lilla trappan. Bort till frukten. Och han fann.... Inga pakistanska mangor! Inte idag heller!

Besviket hörde jag hur han gick fram till expiditen och frågade när de skulle få in nya mangor.
Då kom beskedet.... Kl 15.30 levereras pakistanska mangor till butiken! Om bara några timmar!

Jag undrar hur många i stan det är som har den här exklusiva informationen... Kan ju inte vara många! We will be there.... Awaiting the mangos! IKväll! Ikväll ska jag sätta i mig en pakistansk mango!

Det ska bli så gott.

Until weiter.

Björn

Kommentarer
Postat av: Pjs

hej
åt gul mango för första gången nu till midsommarhelgen, håller med dig Fantastisk mango. Himmelsk mango.Så fruktigt, friskt, fräscht och fantastiskt. jag vill ha mer,kan inte sluta tänka på den.lite orgasm känsla över det hela ;-))
Vad heter affären som säljer dessa mango, jag fick höra att dom jag åt var köpta på Vi i Tensta

2007-06-25 @ 18:33:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback