Information på tåget

Jag befinner mig i Skåne, hemma hos mina päron där jag skall planera min helg.
Jag åkte tåg hit.

En sak som förbryllat mig länge är meddelandet som nästan alltid ropas ut strax innan ett tåg ankommer en station.

"Avstigning sker på vänster/höger sida i tågets färdriktning"

Märker man inte det?
Liksom när tåget har stannat.
Tågen har ju faktiskt fönster.

Vad skulle ske om konduktören inte ropade ut detta meddelande?

Jag föreställer mig hur ett tåg snart skall ankomma till Hässleholm. Jag ser framför mig hur panik och kaos utbryter i vagnarna. Det börjar lite försiktigt...

Nervös, äldre herre, propert klädd:
- Är det NÅGON som vet vilken sida av tåget det blir avstigning!?

Businessman med laptop, kostym och handsfree:
- Aaaaaaah!!! Ska inte konduktören säga något?

Nervös, äldre herre, propert klädd (igen), skrikande:
- Någon!? För helvete!!! Vilken sida!?

50-årig kvinna, som klär sig sådär snobbtantigt som Beatrice i Rederiet alltid gjorde:
- Vi kommer alla att döööö! Det är ute med oss!!!

Paniken är som en snöboll på väg ner för en backe med kramsnö.

Ett fabriksrostigt sorl sprider sig genom vagnarna. Folk tränger sig fram och tillbaka på måfå. Någon svag snubblar till i trängseln och tumultet för att snart bli nedtrampad som av en buffelhord. De ynkliga, kvidande ropen på hjälp når inga öron.

Folket i första-klass försöker barrikadera sin avdelning med sin packning, men en frustande pöbel lyckas snart forcera dörren och stormar in till de lite mer välbärgade resenärerna. Vissa av förstaklassresenärerna krossar fönstrena med nödsituationsyxan och hoppar i skräckslagen panik ur tåget. Barn gråter och deras höga tjutande ger en ljudbild av katastrofsirener.

Bistroavdelningen plundras hänsynslöst av en uppjagad folkmassa. Vildsinta slagsmål på liv och död utbryter och sprider sig.

En 45-årig dagisfröken med omoderna glasögon står mitt i vagn 4 och manar till lugn:
- Om aaaalla återgår till sina platser.... Hallå!!! Lyssna! Snälla ni.... Om allla samarb....
Sen hörs en knall, ett skott... Och dagisfröken segnar ned på golvet...

Deseperationen tilltar.

- Vilken siiiiida är det avstigning på!?

Folk skriker frågan till varandra. Folk klättrar upp och gömmer sig på bagagehyllorna ovanför sätena. Folk sitter ihopkurade i hörn och gråter.

Så sänker tåget farten.
"Då rullar vi alldeles strax in på perrongen i Hässleholm. Vi ankommer till spår 3 och avstigning sker på höger sida i tågets färdriktning."

Konduktörens röst är torr och likgiltig. Men ändå som svalkande balsam.

Lugnet sprider sig lika snabbt som det försvann. Folk vandrar behärskat och lättat tillbaka till sina platser. Vissa lite förläget, men de flesta som om ingenting hade hänt. Sedan bildas det led till varje utgång. Folk står med sina väskor och väntar. Personen som står längst fram har ändå inte fattat. Han står redo att gå ut ur vänster port. Den djävla idioten.

/Björn

Kommentarer
Postat av: florence ballard

haha..fattas bara en birgit friggebo som manar till lugn genom att föreslå att alla gemensamt sjunger "we shall overcome"

2007-11-22 @ 22:47:43
Postat av: Anonym

Det kan ju bero på att det finns blinda människor...men vad vet jag

2007-11-23 @ 10:29:45
Postat av: Björn

Hmmm... Blindisarna... Tänkte inte på dem.

Men kan de inte skriva på biljetten istället; vilken sida det blir avstigning på?

2007-11-23 @ 21:24:01
Postat av: honken

Och varför investera i Brailleskriftsmaskiner när det är billigare att säga vilken sida folk skall gå av på

*har en syster som är blind, så har personlig erfarenhet av situationen.

2007-11-25 @ 02:59:35
Postat av: Elin

Mmm..jag ville bara säga:
jag är full, och jag fylle år idag.

Postat av: Elin (ex-bloggaren)

Jag vill ursäkta min fyllekommentar...pinsamt.
Men jag vill även uppmärksamma läsarna på att Björn är "hemma hos mina päron där jag skall planera min helg". Intressant. Vi andr abrukar planera våra helger lite i förväg, kanske på torsdagen, och vanligtvis brukar vi, i alla fall inte, behöva åka någon speciellt stans för att just planera våra helger..men vad vet jag. Björn är ju annorlunda.

2007-11-25 @ 18:47:59
URL: http://elinservin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback