Jag är nyfiken: Okänd mystisk bifogad fil

Fick ett mail idag. En bekant massvidarebefodrade ett varningsmail om något virus.

"VARNA ALLA DU KÄNNER!!!!!!

Om du får ett mail från Powerpoint presentation 'Welcome to the matrix
pps..' så ska du ABSOLUT INTE öppna
det!
Det visas en bild i ca 10 sek. och sen kommer en text 'You´re hard drive is over' och sen är allt för sent; alla adresser, allt sparat har suddats ut.
Det är ett helt nytt virus som är programmerat av en franskpirat som kallar sig Nwin2.


KOPIERA DETTA TILL ERA KOMPISAR! DET ÄR ENORMT VIKTIGT !!
Sänd detta till ALLA dina kontakter!"


Alltså... Om man får ett sånt där virusmail, med en sådan bifogad fil, och väljer att öppna den... Då tycker jag att man förtjänar virus.
Det är enkel it-darwinism. Förstår man inte bättre, ska man kanske inte ha dator.
Då kanske man är bättre lämpad för skrivmaskin och miniräknare.

Och vaddå "You're hard drive is over"?
Du är hård köra är över?
Du är hårddisk är över?

Dessutom är powerpointpresentation ett ord.

Att varna för sådana här virus är som att skicka ut varningsmail typ:

Varna alla du känner!
Om du rakar av dig håret, tatuerar in hakkors i ansiktet, och ger dig sig ut i Rinkeby en lördagkväll och ropar "Sieg Heil" och diverse förolämpningar till din omgivning - då finns risken att du hamnar i trubbel! Det kan komma en mörk man och säga typ "Du är hård köra är över!".


eller

Skicka vidare detta till alla dina vänner!
Om du åker som sexturist till Bangkok och ämnar spendera all din tid i Red Light District (Patpong). Använd då kondom! Rykten gör gällande att en del glädjeflickor dras med könssjukdomar! De kan ge dig virus! Du vill inte höra någon säga "You're hard! Drive is over...".


Ni fattar poängen. Är man oförsiktig nog att göra dumma saker kanske man förtjänar att lära sig en läxa.

Annars då?

Min älskade gamle studiekamrat Christer var på kortvisit i lördags. Gamle Christer har förändrats. Och inte förändrats. Han har numera fast förhållande och jobb, och pengar. Det är annorlunda. Men det är ändå min gamle Christer. Han skulle till optikern och fixa nya glasögon. Bara det att han inte hade beställt tid. Tänkte att det är väl bara att glida in, be om en synundersökning och fixa biffen.
Riktigt så går det ju inte till. Han fick snällt boka en tid till nästa vecka...

Sedan bjöd han en utfattig på lunch, den gode Christer. På Joss. Jag beställde det billigatse de hade, i ödmjukhet; Fläskfilépastan för 89 kr. Servitrisen måste dock ha missuppfattat då hon kom in med en rejäl bit stekt fläskfilé med god sås och massa pommes frites. Det gjorde mig ingenting. Jag får väl igen det när det är dags att bjuda tillbaka...

Men... Vad händer egentligen med alla gamla studiehjältar? Mats, sambo! Mackan, pappa (så sent som i lördags)! Christer, ja, tjej och jobb! Martin, jobb och tjej!  Det är inte klokt vad alla blir vuxna.

Tja... Hmm... Nä...Jag ska nu försöka ägna natten åt att skriva ett arbete om karriärsövergångar. Det ska egentligen vara klart på torsdag, men jag vill ägna min onsdag helhjärtat åt att inte göra något alls av värde. Vilket ju kan tyckas lite paradoxalt då det är det jag värderar allra mest...

Hur som helst, Christian sitter med mig här i datasalen, och det känns bra.

Ses.

/Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback