Jens vill vara din ovän: Acceptera?

Jaha. Är hemma och lagar lite mat. Köttbullarna står på spisen och fräser och pastan kokar. Har nyss varit ute på Bolmens och spelat lite fotboll med Jimmy, Pelle och ****-Ivar. Det var skoj.

I kväll är det tydligen fest här hemma hos mig. Eller inte riktigt. I allrummet i mitt hyreshus. Det är oerhört dumt. Det innebär nämligen att varenda festdeltagare kommer vilja använda min toalett hela kvällen. Folk kommer springa tunt i min lägenhet utan anledning. Dessutom har jag ansvaret att städa imorgon. Eller om det blir i natt. Det är tacken. Tacken för att man anstränger sig och försöker sprida lite glädje till världen.

Jag ska fanimej låsa min lägenhet. Folk får pissa i buskarna. Det gäller även tjejerna.
Så ska jag förbjuda folk att äntra lokalen med ytterskor.
Dricka får de också göra utomhus.
Inga snacks skall tillåtas.
Då kan det bli riktigt trevligt.

Och så en liten facebook-fundering.
Varför kan man bara bli vän med folk, men inte ovän? Vore det inte fint om man kunde skicka requests om att vara ovän med folk? Då skulle man ju lära känna sin bekantskapskrets ännu bättre. "Få se.. Han är vän med honom... honom... henne.... ovän med HONOM! Men... han är ju vän med henne! som är ovän med MIG!" Och så vidare.

Jag tycker det är en funktion som saknas på facebook.

Och så kommer jag på: Ordet "ovän" finns ju inte på engelska! Vän finns. Friend. Men inte ovän. Enemy är det närmsta jag kommer på, men det är ju fiende, inte alls samma sak som ovän. Vilket patetiskt fattigt språk, engelskan. Att inte ha ett ord för ovän.

Sen tänker jag vidare på just ordet ovän. Jag finner det vara ganska coolt. Så himla genialt i sin enkelhet.
Jörgen och jar tycker om varandra. Vi är vänner.
Jens och jag tycker inte om varandra. Vi är ovänner.
Hjalmar och jag känner inte varandra. Vi är inte vänner, men heller inte ovänner.

Svenska språket är så fint.

Så tänkte jag först skriva något om oälskarinnor och oflickvänner, men kom inte på något bra, roligt eller smart. Så det får vara.

Nu öl.

/Björn

Kommentarer
Postat av: lina

konstigt att du inte hade ngt fyndigt att säga om ord som oälskarinna och oflickvän -så kvicktänkt annars...får fundera på det ett tag...:)

2007-10-31 @ 19:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback