Mitt eget pengaspararsystem

Helgen är över och det var ett trevligt veckoslut. Råsundamatchen var spännande och underhållande, men tyvärr sakanades den effektivitet framför mål som jag själv visade upp i lördag eftermiddags. Efter en vårsäsong som mittback flyttade coach upp mig som anfallare och det tog inte ens en kvart innan jag hade språngnickat in 1-0. Lite som en kopia av Edman/Larssons mål mot Bulgarien 2004.

Mats är klar med sin D-uppsats och har därför flyttat bort från min soffa. Farit norrut, i jakt på framgång och pengar.

Själv sliter jag ännu med studentören i hopp om att inte behöva tappa tre kilo varje sistavecka i månaden...

Jag har tagit upp det en gång tidigare, men är fortfarande fascinerad över att 0,5 liter Loka kostar 8,95 kr på Ica Maxi, samtidigt som 1,5 liter Loka kostar 7,95 kr. Bägge produkterna kostar 9,95 kr inklusive pant. Det hela är mycket intressant.

Min käre vän Jon, som pluggar i Stockholm, bor i korridor med delat kök. Hans korridor bebos till större delen av asiater. Och de nyinflyttade asiaterna har visat upp ett obarmhärtigt sinne för sparsamhet.

I den gemensamma kylen har Jon bland annat hittat följande matvaror, i syfte att (åter)användas senare:
- En använd tepåse på ett litet fat.
- Ett litet fat med en skvätt krossade tomater.
- Ett kvartsfyllt glas mjölk.
- En halv skål ris.

Jag har dock utvecklat ett eget, fantastiskt genomtänkt pengaspararsystem. Det går att spara pengar VARENDA GÅNG du handlar något i en affär.

Ponera att du handlar på Ica för 99,80 kr.
- Betalar du kontant betalar du 100 kr, dvs 20 öre för mycket.
- Betalr du med kort, betalar du 99,80 kr, den korrekta summan.
- Du tjänar alltså 20 öre på att betala med kort.

Ponera att du handlar på Ica för 100,20 kr.
- Betalar du kontant betalar du bara 100 kr, dvs 20 öre för lite.
- Betalar du med kort betalar du dock hela summan, dvs 100,20 kr.
- Nu tjänar du 20 öre på att betala kontant.

Om man tar detta i beaktning vid varje inköp man gör... Ja då blir det säkert några kronor om året man kan tjäna ihop. Tänk på det nästa gång ni handlar!

Om någon har fler smarta eller roliga tips på hur man kan spara pengar går det ju utmärkt att kommentera.

Tills vidare nån gång

/Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback