Tankar om måndag & nollning

Måndag är här!

Har ni tänkt på att måndag bara är ett "g" ifrån ordet måndagg. Måndagg, som jag tycker är ett poetiskt, mystiskt, fantasieggande och vackert ord. Måndagg...
Det låter lite småmagiskt mysigt på något vis.

Anywho...

Spelade match idag, men jag kunde inte släppa en tanke.
I backlinjen hade jag mycket tid att reflektera. Jag reflekterade över EM-semifinalen mellan Sverige och Tyskland 1992. Jag mindes tydligt Kennet Anderssons sena reducering på nick till 2-3 (som matchen även slutade).
Och jag mindes Hässlers 1-0-mål på frispark.

Men jag kunde inte komma på vem som gjorde Sveriges första mål i den matchen. Jag funderade och funderade, men kom inte på vem det var. Det hela var mycket irriterande.

När jag kom hem kollade jag upp det. Det var Tomas Brolin som gjorde 1-2 på straff, sedan Klas Ingesson blivit bryskt behandlad.

¤¤¤

"Och låt en sak stå klart här och nu: Ingen - och jag menar absolut ingen - mår bra av nollning eller inkilning. Nollning och inkilning är bara andra ord för mobbning, grymhet eller sadism."


Orden är Expressens sportkrönikör, Mats Olssons.
Han skriver några rader om nollning i allmänhet i sin
söndagskrönika.

Och visst blir man, åtminstone som Halmstadstudent, ganska sur över hur man kan generalisera på det viset och uttrycka sig så urbota klumpigt och felaktigt.

Visst är säkert många nollningar/inkilningar just smaklösa och osympatiska.
Men knappast alla, och definitivt INTE Halmstads.

Och vi vet ju hur enkla varelser människan är. Vi läser, vi hör, vi tar in - och vi köper det. "Nollning är fylla och mobbning" skriver någon med inflytande, och vi tänker att "Ja, så är det".

För hur sjukt det än må vara är det många som ännu tar kvällspressen på allvar. Händer det ett enda tillbud inom något som är laddat, t.ex. nollning, så är det genast signifikativt för hela alltet.

Jag tycker att vi ska förbjuda:
Sex: Tänk på alla våldtäkter, tänk på alla pedofiler, tänk på alla könssjukdomar, tänk på alla komplex, tänk på alla oönskade graviditeter, tänk på hur jobbigt det är att vakna upp med någon man verkligen inte alls vill vakna upp med, tänk på hur jobbigt det är att vilja ha sex med någon som inte känner likadant, och tänk på hur pinsamt det blir när någon lägger ut alla ens privata sexfilmer på internet.
Ingen - och jag menar absolut ingen - mår bra av sex!

Sport: Tänk på våldet, tänk på poliser som dör i kravaller, tänk på alla svåra skador, tänk på alla som blir ledsna när de förlorar, tänk på hur äckligt det luktar med svettiga gamla kläder, tänk på korruption, tänk på spelmissbruk och tänk på Kennedy Bakircioglüs frisyr.
Ingen - och jag menar absolut ingen - mår bra av sport!

Utlandsresor: Tänk på alla flygkrascher, tänk på hur tråkigt det är att packa, tänk på alla hajar som äter upp en, tänk på bagage som kan försvinna, tänk på hur hur jobbigt det är med fransoser som vägrar snacka engelska, tänk på ficktjuvar och tänk på hur ont det gör att bränna sig i solen, och exempelvis få en jätteröd näsa.
Ingen - och jag menar absolut ingen - mår bra av att resa utomlands!

Att Mats Olsson skulle vara en sådan ignorant fjant... Men men. Ok.

Hoppas Halmstads nollning har kurage att stå upp för sig själv.
Att man inte väljer Borås Högskolas platta, tama, fega, torra, tråkiga väg att byta namn på nollningen till "Introduktionen". Störtlöjligt i mina ögon.

Halmstads NOLLNING är en glad, frivillig och lekfull festival.

Vad säger ni om att använda Mats Olsson som maskot i årets nollning? Vi kan klä upp honom i typ en sliten gammal kåpa, så kan han få gå runt med en stor skylt där det står typ "Nollning är mobbning!". Lite som en domedagsprofet, eller som en ledare i en medeltida häxjakt.

Så ska han skandera till alla nollor och staber han möter:
"Ni mår dåligt av detta!"
"Sluta mobbas!"
"Detta är grymhet!"
"Detta är sadism!"


Och så kan vi skratta och le. Dansa i ring runt honom och krama honom. Bjuda honom på korv och glädje. Sjunga lite för honom.

Sen, när hans röst förtvinar av skanderande utmattning, så skymtar vi ett litet återhållsamt leende bortom hans avsky för oss. Och han tar av sig kåpan, torkar lite svett i sitt rufsiga hår. Och så säger han:
- Förlåt alla nollor och staber. Jag hade fel. Man kan visst må bra av nollning. Jättebra, rentav.
- Du är förlåten, Mats, säger vi.

Och så lever vi lyckliga för evigt.

Kommentarer
Postat av: Ina

Alltså du är min hjälte

2007-09-17 @ 09:25:18
Postat av: Anonym

Haha... superinlägg! Nollningen här i halmstad skiljer sig verkligen från andra skolor. Riktigt mysig stämning! =)

2007-09-17 @ 23:08:48
Postat av: Anonym

Tack för det inlägget. Hoppas Mats läser detta... om inte ska jag se till att han gör det!

2007-09-18 @ 10:29:59
Postat av: Lena

Asgott inlägg, håller med överallt. "Introduktionen" kan ju rimma på inkvisationen:)
Lena

2007-09-18 @ 14:10:21
Postat av: Borås

Jag sökte faktiskt till halsmtad också - Avundsjuk pojke från Borås Högskola.

2007-09-18 @ 17:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback