Studentmantra

Det är redan onsdag och jag förstår inte vart dagarna tar vägen.

Blåsig onsdag kväll och för vissa betyder det utgång på kåren, för mig betyder det att disciplinariskt sitta med fysiologimålbeskrivningen.
Jag bläddrar fram och tillbaka i boken. Kastas mellan förtvivlan över hur mycket det är, samtidigt som jag försöker övertyga mig själv, att det kommer gå bra.

Ambivalens.


För att undvika att plugga har jag simmat nittio minuter och spenderat tid på gymmet, jag har handlat, talat i telefon, filosoferat, diskat, skrivit en dikt, messat folk, klurat på sommarjobb, velat shoppa - men låtit bli då 5500 kronor ska göra mina fotleder glada igen.

Spara Lena, spara! Det är orden som jag behöver säga högt.


Var det motvind på Laholmsvägen idag kanske?  

Hur kommer det sig att det kan blåsa från alla håll på den vägen, jag fattar inte.

När jag viker åt höger så gör vinden det också. På SMHI sa de att de skulle vara sydvästlig vind, men ändå blåste det stark vind från nord när jag knatade uppför backen mot sjukhuset.


I dag har vi tejpat fötter/fotleder på lektionen.
Så nu kan jag springa in på vilken idrottsplan som helst och hjälpa till:)

Vi fick också testa på akupunktur, inte sätta nålar utan få dem stuckna på väsentliga, punkter i skinnet.
Kroppen är återigen mycket intressant och ett mystiskt ämne. Då tänker jag på smärta kontra beröring.


Kanske borde hämta tvätten som hängt i tvättstugan i tre dagar?
Ytterligare en sak som frigör mig från pluggandet. Vid närmare eftertanke så borde jag dammsuga, vattna mina självmordsbenägna blommor, gå ut med skräpet och portionera upp storkoket i matlådor.

Nä Lena!

Spara, plugga, spara, plugga, spara, plugga.

Mitt nya mantra.


Minitrötthet: Öppnade skafferiet, där stod yoghurten sen i morse.

/Lena


Kommentarer
Postat av: Michaela

Hej! Ar lite nyfiken pa den utbildningen du gar pa, skulle du rekommendera den? Vad lar ni er?
Jag ar i Sydney just nu, har vart har i 6 mandader och har 4 manader till. Har surfat runt pa olika utbildningar och fastnade for biomedicin.
Hur ar det att bo i Halmstad? Finns det mycket studenter?
Forlat om det ar mycket fragor men blev bara valdigt nyfiken :)

Michaela

2008-03-02 @ 05:08:14
Postat av: Lena

Hejsan Michalea

Jag går ju Biomedicin-inriktning fysisk träning, vilket inte betyder att man studerar till labbråtta utan till någon som vill arbeta med människor i rörelse;)
Jag rekomenderar absolut utbildningen för den är den enda i sitt slag (nästan), men den är också ganska ny - därför känns det som den ibland är under utformning (men vilka nyfödda utbildningar är inte det?). Men skolan jobbar hela tiden genom att föra en dialog med eleverna (oss) för att kunna förbättra det som förbättras kan.
Så om du är intresserad av kroppen, idrottandet, och vill coacha andra så är programmet värt en ansökan.
Jag trivs jättebra i Halmstad. Allt är lagom och jag tycker ganska bra om lagom. Inte för stort, inte för litet. Havet finns, naturen finns, shopping finns, relativt platt då man cyklar mycket:)
Skolan är fin med en massa studenter, tror vi är ca 9000 om jag inte missminner mig. Väldigt mycket på G hela tiden på skolan om man vill engagera sig eller bara flyta med och utforska.
Så definitivt, gör slag i saken!
Under "hitta utbildning" kan du klicka dig vidare till informationen om programmet och den kursplan som ska gälla.

Lycka till! (Har du sett att operahuset i Sydney är gjort av svenskt toalettkakel?)
/Le

2008-03-02 @ 23:03:34
Postat av: Michaela

Tack!
Ska absolut soka, later helt perfekt for mig. Hittade en liknande utbildning, halsopedagog i Stockholm - men vem vill bo dar? (inte jag som har bott dar hela livet i alla fall).
Jag trodde operahuset skulle vara mycket storre eftersom det ar sa kant. Ar det toalettkakel alltsa? Haha jag ar inte forvanad.

Michaela

2008-03-03 @ 10:36:31
Postat av: Lena

Hejsan Michaela igen:)

Du kan köpa boken/låna.. "hälsa som yrke" av Camilla Porsman. Där kan du se skillnaden mellan hälsopedagog i Stockholm och just denna utbildning som jag går...och varför jag valde denna i Halmstad:)
Vad jag har läst mig till så är Halmstad Högskola den enda skolan du får en PT-licens...(men kolla så detta står kvar på kursplanen när du söker, så att de inte har ändrat det)
Boken är jättebra, där kan du jämföra en massa utbildningar och kategorier som hamnar under hälsoyrket.

Lycka till

2008-03-03 @ 12:50:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback