Snöblind

Påsken är över, jobbet är jobbat och ledigheten är förbi. Det har snöat konstant sen jag kom till Jönköping i torsdags.

Jag sitter och tittar på mitt preliminära sommarjobbsschema och undrar hur många dagar jag kan stryka så att jag kan ägna mig åt den sommarkurs jag sökt i stället.
Jag har sökt en kurs i havskajaking som jag ser fram emot mer än något annat och då behöver man ju en massa lediga dagar att havskajaka på, för att öva menar jag.


Jag gick i alla fall på en ytterst vintrig liten promenad utmed Vätterns strand i morse med en vän, fascinerande med alla isformationer som uppkommit när det blåst vatten över buskar och träd. Sänder dock lite första hjälpen-tankar till alla krokusar.
På eftermiddagen blev det gymmet en sväng. Jobbigt nog tyckte halva Jönköping att det var en god ide också, de drevs säkert dit av dagar fyllda av påskgodis.
Fick köa till varje maskin och den gemytliga känslan av att nästan vara ensam med vikterna var raka motsatsen. Suck och stön och folk var irriterade.

Jag lovar att idag var den dagen som alla hade bestämt sig för att börja deffa inför sommaren:)


Var hemma hos en kompis och kollade på film och insåg att det är trevligt med projektorer, vem behöver biografer? Varför ska man samsitta med andra människor i en stor salong när man kan ha det mysigare hemma?

Alla godispåsar som prasslar och folk som skrattar på helt fel ställe. Godiset som är ruskigt dyrt och den överhängande rädslan av att bli innebränd för att man var noga med att få platsen i mitten på mitten. Och dessutom inte att förglömma är att jag, just jag hamnar alltid bakom den längsta människan och utvecklar snabbt nackspärr och akut diskbråck.

Allt man behöver är en fin, vit vägg och en projektor som kostar multum.

Nä ska nog försöka spara till en kajak i stället.


Morgondagen blir intressant, ska tuffa med brödbil (gratis) klockan halv fem på morgonen till Getinge, får se om jag lyckas hinna med en buss till halmstad eller så blir det att fördriva tiden med att... ehh snåltitta på tidningar på Statoil tills det kommer en ny.

Efter det ska jag stressa till sjukgymnasten och sen var det tal om Gokartkörning, det kan ju bli intressant då jag inte ens har suttit bakom en ratt någonsin. Hm tjuvåkte moppe när jag var tretton, men det räknas knappt.
Det har gått bra hittills med minibike om man säger så.


Minilycka: Att vara ledig halva sommaren.
/Lena    


Kommentarer
Postat av: hammy

Ska du ha knivskarp kvalitet ska du ha en OLED-TV eller en LCD, inte en projektor.

2008-03-25 @ 02:25:52
Postat av: Lena

Oj då, kan säga att det var över mitt tekniska kunnande. Men något jag kan ana är att saker som kortas ned med få och stora bokstäver brukar vara dyra och avanacerade:)

2008-03-25 @ 16:42:44
Postat av: hammy

oroa dig inte, det är billigare än en vettig projektor :)

2008-03-25 @ 17:13:55
Postat av: Lena

Men om jag är en sådan där människa som inte har eller vill ha en tv. Vill bara titta på film. Är det ingen bra ide med projektor då, om man bortser från den knivskarpa kvalitén?

2008-03-25 @ 19:46:26
Postat av: hammy

vill du betala massor med pengar för dålig bild, så visst. lika billigt med motsvarade LCD i de låga prisklasserna (trots att LCDerna har bättre bild) och sedan uppåt drar projektorpriserna ifrån ordentligt.

Man kan aldrig få riktigt lika bra bild med en projektor (mycket också beroende på bakgrunden). Nu blir LCDerna allt billigare och bättre, de små problemen är nästan eliminerade, och som vanlig tittare blir man absolut inte besviken. Snarare blir man besviken om man har projektor eller CRT(tjock)-TV.

2008-03-25 @ 19:53:44
Postat av: Tapio

Hammy: Där motbevisade du bokstavsrädslan :P OLED har fyra bokstäver och är betyyyydligt dyrare än LCD :D
Lena: CRT har ju också tre stora bokstäver...och är det vi kallar "vanliga" tv-apparater och skärmar :) LCD är så gott som "vanlig" nu och OLED är nästa generation.

P.s. TV är ju för den delen också en väldigt kort storbokstavskombination...förkortningen för den appartat som är till för att åsynliggöra etermediet television ;)

2008-03-25 @ 20:30:54
Postat av: hammy

OLED kommer aldrig att slå igenom om inte livslängden förlängs. LED är nästan ett bättre alternativ i så fall, och det bästa hade varit om SED hade slagit igenom, men LGPhilips vågade inte satsa tillräckligt. Samsungs nya teknik som nästan släcker bakgrundsbelysningen är ganska skarp, och en god idé om LCD ska leva vidare. Men PDP-tekniken(plasma) är redan omsprungen och tur är väl det. Det är billigt i större storlekar, men knappast märkbart bättre på varken skärpa eller uppdateringsfrekvens numera. För övrigt kommer 1080p-tekniken (det vi idag kallar full HD) förhoppningsvis vara passé redan om två-tre år, då upplösningen förmodligen är 50% högre. Kul med 100Hz:are också.

2008-03-25 @ 20:39:12
Postat av: hammy

För det andra är CRT inte längre vanlig. Sony har tex lagt ner CRT-produktionen helt. Det är nästan svårt att få tag på en CRT idag. och LCD är på uppgång, men PDF har varit stort ett bra tag.

2008-03-25 @ 20:41:04
Postat av: Tapio

Hammy: själv sitter man på en 100Hz, 32" LCD-tv med inbyggd mottagare för DVB-T, med pixel PERFECT, 3 hdmi-ingångar, plats för CA-modul osv... Bluray-skivorna går ju bara upp till 1080p och eftersom folk fortfarande inte släpper taget om dvdn kommer nog full-hd hålla sig ett tag till...

Kul bara om folk börjar se till teknik framför tum... Vem vill ha en 50-tummare med dålig svärta och färgåtergivning och kontrast tex.. i valet mellan 2-2,5 st 32"-are, av samma märke men med sämre teknik, och min TV-apparat valde jag denna fullsmockade version :) att lägga de cashen på en större passar sig inte heller i en liten studentlya....

2008-03-26 @ 01:03:49
Postat av: hammy

Du sitter på en Philips hör jag, stackare. De var på G ett tag, men har än en gång hamnat långt efter Samsung. Jag gick från Philips till Samsung under 2006, eftersom jag inte ansåg att ambitionerna var lika seriösa på Philips. På Samsung har vi enorma ambitioner - och nog med resurser för att uppfylla ambitionerna. På Philips är det mycket snack och liten verkstad. Det var därför jag slutade.

2008-03-26 @ 03:08:50
Postat av: hammy

dessutom kör DVD i 576i. Plågsamt att se på med en 1080p-TV, även om man ställer ner den till 720. Panelen är inte gjord för det. Många gör idag felet att köpa full-HD-apparater, när de kan få 720 till mycket bättre priser. Vi har gjort undersökningar som visar att du inte ser någon skillnad (skillnaden är marginell och uppfattas nästan enbart av vår testutrustning) på några meters avstånd om TVn är rättinställd.

2008-03-26 @ 03:11:48
Postat av: hammy

förresten sitter jag själv på en Samsung LE-52F96BD.

2008-03-26 @ 03:17:24
Postat av: Tapio

Och jag har inte full-HD eftersom det kommer först på modeller större än 32". Storleken och tekniken i denna passar mig bäst. Den vann också 32"-klassen i många tester som gjorts efter mitt köp. 32PFL9632D/10.

2008-03-26 @ 11:03:19
Postat av: hammy

Det finns gott om 1080p-apparater även på 32 tum. Smaken är subjektiv, men tekniken vetenskaplig. En sony är bättre kalibrerad från fabrik än vad en samsung är, men samsungen är ändå bättre. Det sitter EXAKT samma paneler i sonys apparater som våra (samtillverkning), men vår behandlingsteknik är bättre. Philips försökte och var på god väg för några månader sedan, men nu är de ute i kylan igen. Det är Sony och Samsung som gäller på LCD-marknaden, men jag kan inte skjuta under bordet att Panasonic och Pioneer är överlägsna på PDP.

2008-03-26 @ 12:33:26
Postat av: Lena

Vad roligt att kommentarerna ramlar in angående teknik - då jag är efterbliven inom detta område;)
Det blir nog en kajak i stället, det hör jag ju:)

2008-03-26 @ 20:28:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback