Mycket jobb för lite buljong

När man e student får man, oftast, lära sig att dra in på saker på den ekonomiska fronten eller i varje fall dra ner på omkostnaderna. I mitt blir det genom att köpa familjepack av allt :) Nu sist blev det 4 kg karrékotlette...

Jag har som tendens att köpa på mig massor av kött och sedan pula med att fylla upp frysen med två-portionspåsar. Igår när jag tog mig an denna syssla kom jag på att det kunde vara behändigt att skära loss alla ben. Med en kökssax i högsta hugg gick det fort och benhögen byggdes på.

Det slog mig sedan att det vore bra at ta till vara på alla desa ben på något sätt. En vän till mig hade en gång sagt att man kunde göra egen buljong av benrester, så jag gav det ett försök! Efter att ha funderat fram och tillbaka och letat bra kärl att bilda buljong i bestämde jag mig till slut för att en stor kastrull nog var rätt väg. En timma eller något in buljongandet såg jag på nätet vad jag borde göra/borde ha gjort. Det var bara att ta det med en klackspark och att göra saker så bra det gick efter omständigheterna. Enligt allehanda recept kunde koktiden variera mellan 3 och 72 timmar...

Efter mycket fixande och trixande hade jag til slut tagit mig igenom en natt av buljongkokande (med korta pauser i sämnen för att se att det inte hade kokat torrt). Slutresultatet efter mer än ett halvt dygnt med buljongkokande fick jag väl ihop en halv deciliter :) Om jag ska ha fått ut något mer, än en skvätt buljong, av denna upplevelse så måste det vara en gnutta matlagningserfarenhet.

Nu ska jag dra till Kåren! Många vänner på sektionen har varit på gasque med oktoberfest-tema. Det ska bli kul att se deras munderingar :D

Ha det bra!


Med vänlig hälsning,

Tapio

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback