Resan till Skellefteå

I tisdags natt var jag uppe och packade det mesta jag skulle ha med mig. Jag gick och lade mig 3...och gick upp igen vid 6:15. Jag förberedde lite för dagens lektion och insåg att jag skulle behöva skippa mitt inplanerade stressbesök, innan skolan, på gymmet.

Onsdagens föreläsning slutade 12 och jag drog sedan in mot centrum för att göra en vän shoppingsällskap. Någon mössa att ha med till Norrland blev aldrig köpt...jag var för kräsen. Efter shoppingrundan åt jag lite snabbt hemma och fick slänga ner det sista i väskorna mindre än tio minuter innan tråget gick. Mp3-spelaren, och laddaren, hann jag faktikst få ner; hörlurarna blev dock kvar hemma :(

Efter att ha pustat ut på första bästa tågvagn var jag på väg! Jag tog mig en tupplur mellan Halmstad och Göteborg. Väl framme i Götet mötte mamma upp mig med fralla, ugnspannkakor och ett leende :) Dessutom hade hon med sig finska godsaker att ta med till min bror.

Vid 17 var det dags att ta andra tåget. Jag delade min liggvag tillsammans med ett nypensionerat par, en äldre man och en Örebroare som skulle upp till Luleå och fria till sin tjej!

Jag drog mig senare bort till Restaurangvagnen för att plugga lite. Jag hade samma dag fått veta att sista lektionen innan hemtentan hade tidigarelagts vilket banade väg för extra hemstudier eftersom jag skulle sitta på tåg när lektionen hölls.

 


Som vanlig kunde jag inte låta bli att flika in i en debatt - som pågick bredvid mig i vagnen. Två roliga snubbar behandlade allt och inget och jag gick med i konversationen. Det visade sig att de kände varann sedan innan men hade träffats på tåget av en slump. Dessa två (en Boden- och en Lulebo) blev mitt sällskap fram till ungefär midnatt. Vid det laget hade de nog köpt ett tiotal 50-kronorsöl var och den ena började visa tecken på detta.


Restaurangvagnen + kameraskygg norrlänning


Liggplats, den tredje nerifrån, i en 6-bäddshytt

Vid ca 8:40 var jag framme i Bastuträsk. Sängen hann jag precis bädda innan jag fick ta min väska, lyckönska frierikillen och hoppa av tåget. Här ute var det rejält med snö, nollgradigt och INGEN täckning på mobilen. Efter fem minuters bussresa (och med cirka 50 minuter kvar) mot Skellefteå såg jag 10-15 renar! Tyvärr han jag bara få med EN suddig krake på kort...



Renar i all ära, men det finns något jag tycker klingar mer Norrland!


MAX är Norrland

Efter att min bror mötte mig har jag hängt på honom på Nätverkslektion, ätit i deras matsal, hälsat på folk, städat ganska mycket och dessutom planerat inför helgens aktiviteter! Overallen är med, likaså tygmärken hemifrån, och jag ser rikigt mycket fram emot två kvällar på Treversen - Campus Skellefteås motsvarande till vår Kårpub!

Nu skall det snart sovas...


Man längtar nästan till liggvagnen ;)

Sov gott!


Med vänlig hälsning,

Tapio

P.s. Nytt inlägg kommer i helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback