Tidsslösare nummer ett och ett medicinskt mysterium...

Jag försåt inte hur jag lyckas. Tiden försvinner bara för mig. Jag har inte gjort något speciellt, jag skippade att gå ut igår och har även tackat nej till en Guitar Hero-kväll. Trots uppoffringar försvinner tiden. Jag är nog bäst på att komma på viktiga saker att göra. Jag har ringt för att försöka få min dator tillbaka så fort som möjligt, satt upp annonser om saker jag har till försäljning, diskat, städat, gymmat, installerat min tv-/datorskärm (som självklart anlände medan jag satt och lästa skolgrejer) och tvättat kläder.

Finns det, ideella, personliga studie-coacher? En sådan skulle jag behöva... Jag känner på mig att tiden alltid, mer eller mindre, kommer att rinna iväg...det avgörande är vad man gör när medan den gör det.

Under nollningens första dag var jag och tappade upp fyra provrör blod. Jag skulle testas för laktosintollerans, matallergier och annat som kunde ha stått som orsak till mina magproblem. Eftersom jag äter och dricker väldig mycket laktosprodukter var det värt att testa om jag kunde vara känslig mot mjölkprodukter.

För några veckor sedan fick jag beskedet att jag inte kunde ha laktosintollerant. Eftersom jag inte fick några fler besked väntade jag nyfiket på dem. Efter ett tag kände jag att det var dags att ringa upp vårdcentralen. "Tyvärr" sa sjuksköterskan att jag inte heller hade varken matallergier eller dåliga blodvärden. Om något är värre än jobbiga symtom så är det att inte veta varför man har dem.

Hela min uppväxt har handlat om symtom utan orsak. I mellanstadiet trodde de att jag var överkäsnlig mot klor och att jag var kvalsterallergiker. Senare i tonåren fick jag bekräftat att jag inte hade några allergier. Trots detta har jag varit kroniskt tät i näsan sedan åttonde klass. I flera år gick jag på receptbelagd nässpray, tills jag för några år sedan slutade. Det hjälpte ju bara mot symtomen men motverkade inte (den okända) orsaken...

När mina dåvarande halsmandlar, som annars redan var enorma, svullnade till den grad att jag vaknade av andnöd i ottan visade alla symtom på att jag hade halsfluss. Bakterien som skulle ha styrkt detta hittade de inte. Det var bara att behandla som en halsfluss ändå. Halsmandlarna fick opereras bort och kriurgen blev på denna dag väldigt förvånad över ingreppet eftersom jag inte hade haft återkommande halsfluss. När hon sedan kollade ner i min hals och såg mina mandlar i "standardstorlek" förstod hon mycket väl varför de skulle bort.

Egentligen skulle den operationen bara varit en i en lång rad av kirurgiska ingrepp (för att underlätta min andning). Efter att ha blivit borttagen ur vårdkön, på grund av flytt till annat län, när mina studier skulle påbörjas valde jag att nöja mig med det min genetik givit mig och gå vidare med livet. Relativt sett andas jag ju ändå sjukt bra jämfört med hur det var innan halsmandeloperationen :)

Jaja. Nu är jag i alla fall halvvägs in i en laktosfri vecka! Trots provresultaten är det ändå värt ett försök att se om man kan må bättre i kistan :) Jag hoppas dock på att det inte hjälper...för laktosfri mjölk och att vara utan ost och glass är inte mitt favoritutfall ;)

Sov så gott nu!


Med vänlig hälsning,

Tapio

Kommentarer
Postat av: Monica

Hur kan man tacka nej till en Guitarhero kväll? ;)

2008-10-09 @ 20:58:19
Postat av: Tapio

Monica: Det fick bli så :P sedan är saken att min granne har det i princip varje dag ;) South Park och Guitar Hero är mer regel än undantag där:)

2008-10-10 @ 13:16:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback