Welcome to Goth...well..Copenhagen!

I onsdags kväll lade jag mig vid 23:50 (22:50 svensk tid) och kände mig, något så när, klar med packandet. Klockan ställdes på 3:45. Flyget gick 7:15 från Helsingfors/Vanda som låg 15 mil sydöst från Kouvola. Grundplanen var att jag skulle landa vid 7:35, lokal tid, på Landvetter flygplats. Verkligheten hade förberett med snöoväder och hade andra tankar på landningsplats!



Ni skulle ha sett minen på den ryska tjej, som hade sovit och lyssnat på musik under hela flygturen och därmed missat all högtalarinformation, när flygpersonalen sa till henna att vi nu var i Danmark. Killen bakom mig hade förstått att vi var i Köpenhamn, men tydligen missat de geografilektioner som upplyste om att det låg i Daneland :)

Det roliga var att pappa, innan avresa i Helsingfors, hade frågat om jag ändå inte behövde euro så att jag kunde äta på flygplatsen. Jag svarade att jag klarade mig till Landvetter eftersom flyget gick så fort. Tyvärr, förutsåg jag inte att jag kunde behöva danska kronor till mat.


Buss från plan till terminal

Efter att ha känt mig som en spansk tjur på en sästtysk operaföreställning - vilsen och inte hemma - fick jag till slut nya biljetter och en matcheck för att kompensera resultatet av denna force majeure. En man valde att köpa tågbiljetter och strunta i ersättnignsflyget. Mig gav han sin matcheck och bidrog med 100 DKK utöver det, eftersom telefonautomaten vägrade ta emot mitt Visa. Jag fick ändå köpa nya biljetter till flygbuss och tågsträckan GBG-HSTD så jag skulle nog också ha tjänat tid och pengar på att åka tåg till Halmstad. Nu blev det inte så och jag fixade, efter många om och men både innanför och utanför tullen, mig biljetter från Göteborg och ner i stället.

Väl framme i Göteborg 15:10 (svensk/dansk tid) fick jag, efter lite övertalning, lösa in min andra danska matcheck med det förbehålet att jag fick dålig växelkurs. Egentligen var jag inte hungrig - men gratis är gott!



Min bror träffade jag sedan efter att ha tagit flygbussen till "Nisseplatsen". Han fick lite finska tidningar, att ge från far till mor, och en Karelsk keps samt vimpel till honom själv från sin gudfar.

Nu ska jag ta och cykla till Maxi!

Ha det bäst!


Med vänlig hälning,

Tapio

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback