Bostad bostad bostad

Jag har börjat inse att det är skillnad på bostadsbrist och bostadsbrist. När jag flyttade till Halmstad hade jag hört att det var svårt att få bostad, men naiv som jag var sökte jag bostad först en vecka innan nollningen startade (HT 2006). Lyckligtvis hittade jag ändå en bostad, om än inte den mest eftertraktade, och tackade ja utan att ha varit nera och kollat. Om jag minns rätt blev jag erbjuden bostaden på fredagen och flyttade ner på måndagen.

Att det är bostadsbrist här nere betyder, enligt mig, att man inte brukar få drömstudentlyan direkt. Det är dock inte omöjligt. Ställer du dig, t.ex., i
HFABs bostadskö NU så har du samlat ihop nästan ett halvårs ködagar till hösten. Av erfarenhet är det en bra mäng dagar för att få helt ok förstahandserbjudanden. Bostad behöver man söka (se Kårens tips!), oavsett ort, INNAN man vet om man kom in. Väntar man tills man är antagen är det kanske för sent (för ett förstahandskontrakt från terminsstart).Tänk framåt!

Jag har ju börjat fiska på nätet, genom vänner och annonser, efter bra alternativ till boende när jag flyttar till huvudstaden, efter tre års studier här i Halmstad. Jag har, efter att ha sett köer på mellan 300 till 1000 dagar för studentlägenheter, insett jag inte kommer att kunna glida in på ett bananskal även denna gång...

NU ska jag äta min andra frukost (första var runt 04)!

Trevlig dag och vi ses kanske på Kåren ikväll!


Med vänlig hälsning,

Tapio

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback