En ny vecka, nya upplevelser

Ja så har då en ny vecka börjat och jag har inte mycket nytt att tala om. Helgen var relativt händelselös... det var för kallt för att ens våga sig utanför huset. Termometern nådde ner till -17 C. Men det var vackert som en dag ute så man fick sitta i fönstret och kika ut.

Natten till fredag, pga kyla, stannade vi inne. Men tur var väl kanske det med tanke på vad som hända skulle. Vi fick nämligen påhälsningar av en narkotika påvekad tjej som hade villat bort sig i korridorerna här på Shively. Det blev en mycket händelserik kväll som slutade med att campus polisen fick komma och hämta tjejen eftersom hon uppenbarligen inte kunde ta vara på sig själv och inte hade någon aning om vart eller vem hon var. Vill dock påpeka att detta inte är nått som har hänt oss innan och som vi med stor sannorlikhet aldrig kommer att få uppleva igen- Ball State är ett drogfritt universitet!

Men som sagt, en ny vecka och denna inleddes med Martin Luther King Jr day på måndag. Vad detta innebär har jag ingen större aning om, men är ni intressearade så klicka här: http://www.mlkday.gov/ det enda sättet denna dagen påverkade mig var att vi var lediga från skolan så man fick sig lite sovmorgon. Men enligt skolmailen som kom dagarna innan MLKday så verkar det vara en dag då människor sträcker ut en hand och hjälper till i samhället. Ett bra initiativ! Kanske nått som vi i sverige borde ta efter, hjälpa till lite i samhället. Dock så har vi väl inte samma behov som finns i USA för volontärer och volontärarbet, eller?! Ja det var iallafall bara en tanke.

Imorgon skall jag gå till Yuhas room, uppkallat efter Yuhas, för att lyssna på en föreläsning om livet i Panama. Detta för att tjäna "extra credit" i min Intercultural Communications kurs. För ni förstår, i USA och på amerikanska universitet kan man skaffa sig extra poäng, som väger upp ens betyg, genom att göra dessa "extra credit" uppgifterna. De har alltid att göra med ens ämne och innebär oftast en liten extra ansträngning från elevens sida. Men de är bra att göra om man, som jag, har vart sjuk och missat lektioner. För att missa lektioner drar ner ens totala poäng i kursen som i sin tur bestämmer ens betyg. Allt är mycket komplicerat och ganska så orättvist när man tänker på det, men jag är inte i USA för att starta en revolution så jag låter dem hållas.

På fredag är det "Ball State University International Dinner", även kallad President's dinner. Detta för att the president of the university vill hälsa oss internationella studenter välkomna till Ball State. Det är en fomell tillställning så både jag och Elisabeth kommer ha finkläderna på och håret uppsatt. Det som oroar oss är hur formellt det kommer vara, förväntar de sig att vi skall ha "prom dresses" på oss? Eller kommer det att räcka med min 129 kr klänning från GeKås som jag handlade just för detta tillfället i höstas? Nu har jag iallafall inte så mycket val utan kommer få gå i min GeKås-blåsa vare sig det passar sig eller inte, för tid att handla nått nytt har jag då inte. Denna veckan är fullspäckad som den är.
 
Imorgon har jag Intercultural communication, sedan så är det Panama-gejjen i Yuhas room. På kvällen har Christian Campus House release party för deras nyinspelade skiva, så dit skall jag. Kanske man får en gratis t-shirt?! (Amerikanare tycks tycka om att ge bort t-shirts, vi fick 2 st redan under orientation week, och sedan kommer det ständigt mail om "kom på basket och få en gratis t-shirt", så vem vet, kanske CCH också tycker om att ge bort t-shirts!) På torsdag är det först Society & family och sen Social Psychology på eftermiddagen. Kvällen är planerad för studier. Fredag, innan PD så har jag även här fullspäckat schema. Intercultural communication och sedan skall jag på hälsoundersökning på eftermiddagen.

Amerikanare är nästan värre än Australienare när det gäller det här med hälsan. I Australien, när jag skulle flyga in med planet från Singapore så blev vi besprutade med nått slags medel för att vi skulle vara" rena" när vi kom in i landet. I amerika så bryr de sig inte så mycket att man är ren när man anländer men sedan börjar cirkusen. Man skall då ha tagit alla världens sprutor, vara frisk som en nötkärna och vara villig att lägga ut ett stort antal dollar på diverse kompletterande sprutor och mediciner som man missat att få med sig från hemmaplan. Det hela kan resultera i en dyr räkning, men jag funderar på om man inte kan skicka kvittona till sitt försäkringsbolag så löser de ut en? Fortsättning följer angående denna fråga.

För att inte ha så värst mycket att skriva så tycker jag att jag fått ihop ett relativt långt inlägg.

Här kommer förresten lite nya bilder som togs en solig, men kall dag, när jag och Elisabeth var ute och vandrade i trakterna kring campus.


Enjoy!

                     

Kommentarer
Postat av: Anonym

men det bästa med torsdagar på Ball State är ju Live Jazz tonight och martinis på Motinis!!

2008-01-24 @ 10:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0