Framme!

Hej alla!

Ja då var man äntligen framme i Muncie, Indiana. Har varit här nu i 4 dagar men det känns mer som 4 månader, det är så många intryck och så mycket som man skall ta in, lära sig och komma ihåg... det mesta var en enda röra till att börja med men nu börjar man se ljuset i slutet av tunneln, eller hur man skall uttrycka det.

Resan hit gick bra men visst var det vissa missöden som man inte riktigt hade räknat med, men va sjutton, men klarar sig alltid! Så länge man står stadigt med båda fötterna på jorden och inte låter ett försenat plan och en missad buss rubba en så klarar man sig allt i alla väder.

Så vad har jag gjort sedan jag kom till Muncie och Ball State? Kom fram på onsdagskvällen och kraschade mer eller mindre i sängen utan vidare reflektioner över varesig livet eller Ball State. Men redan klockan 8 på torsdag morgon så började allvaret och det var dags för "Orientation week" (en "week" som bestod av 2 dagar). Med Orientation week menas att man får massa information om allt från försäkringar till hur man klär sig i kallt väder. Det var en upplevselse, men kanske lite väl mycket information på en för kort tid. Men jag antar att det skall vara, som namnet avser, en vecka och inte komprimerat ner till två dagar. Men det funkade det med.

Fredagen bestod mest av att man skulle "catch up" i det man missat att göra dagen innan, som att lämna in sitt pass, sin försäkring och ens visum för att de på skolan skall kunna kopiera dem. Sedan bar det av, för oss som var undergraduates (alltså vi som inte har tagit en universitetsexamen ännu) att gå och prata med våra academic advisors. Jag fick träffa Reed som gjorde allt för att hjälpa mig så att jag kunde komma in på de kurser jag ville läsa. Dock lyckades han bara i 2 av de 4 fallen, detta för att de två kurserna jag ville läsa inte gick på våren. Dock fick han in mig på en kurs i Young adult literature som egentligen redan var fullsatt. Men skam den som ger sig.

Vad kan man mer berätta om såhär i början? Jo, jag kan berätta lite om vilka andra länder som är representerade här på skolan. I min grupp av nyanlända studenter så finns det Syd Koreaner, Kineser, Brasilianare, Indier, Tyskar, en kille från turkiet, en kille från Holland och en kille från england. (F.ö så frågade englandskillen under ett av våra "möten" om hur det blir med hans stavning, "accepterar de brittisk stavning i USA?". Vi andra tittade på varandra och tänkte tyst för oss själva "om ändå det var vårt enda huvudbry!"). Alla man pratar med är otroligt trevliga och tillmötesgående, för man är ju i samma situation. Dock har man inte mött så många amerikanare eftersom de anlände först idag, i dröser, efter att ha varit hemma och firat jul med, kanske, mamma och pappa.

Tror detta var allt för mig nu, klockan är ju trots allt 22:54 och imorgon börjar studierna på allvar med Intercultural Communication klockan 12:00- 12:50. Sedan har jag en lucka innan min kvällskurs i Young Adult Literature börjar klockan 18:30-21:30.

Ha det gott och skriv gärna en kommentar om du har nån fråga eller nån synpunkt.

Hälsningar Angelica

PS. Jag tar upp ämnet "amerikanare" en annan gång eftersom dessa behöver ett helt eget inlägg ;)

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Vad skönt att allt har gått bra. Lycka till!

2008-01-07 @ 11:12:50
Postat av: Jennifer

Hej Angélica!
Bry dig inte om "Arg student". Han/hon har uppenbarligen inte förstått att det är en blogg som du och Tapio skriver på och inte en akademisk avhandling. Dessutom avslutar han/hon själv sin mening med två punkter.

Lycka till i USA. Jag kommer att följa din blogg med intresse!

2008-01-08 @ 09:10:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0