Åter från Chicago

Hejsan alla,

kan tänka mig att ni sitter som på nålar nu. Hur har det gått för Angelica i Chicago, kom hon sig hem helskinandes, drunkade hon i all ost i Chicago-style pizza?

Jag har alla svaren plus lite till.

Det gick bra för mig i Chicago. Jag kom helskinandes hem och nån Chicago-style pizza blev det inte.

Låt mig gå in i mer detalj.

Vi skulle egentligen åkt till från Muncie redan på lördag men eftersom vädret förvandlades från vacker vårdag till hemsk vinterdag på några timmar så bestämde vi oss för att åka på söndagen istället. Så jag och Elsabeth fick sett Andra Chansen på SVT.
På söndagen, runt 14-snåret, bar det av mot South Bend Airport för att ta tåget därifrån till Chicago. Vi fick sjuss av Katy, en tjej som går i Elle's rit/teckningsklass. På vägen till South Bend såg vi vår allra första AMISH. Det var så spännande, (för er som inte har mkt koll på Amish- jag har egentligen ingen koll jag heller, kolla in länken, klicka på AMISH). Iallafall, vi såg en häst och vagn och sedan såg vi en man som stod med sin häst och vagn. Elisabeth tog kort, skall se om jag kan få dem av henne.
Iallafall, vi missade 17-tåget så fick åka hem till Katy och sitta där ett tag tills 19-tåg avgick. Vi kom fram i Chicago ca 21 och traskade mot vårt hotell som inte låg så långt från stationen och bara på en sidogata till Michigan Avenue, som är den stora gatan för märken som Burberry, Disney Store, Nordstroms och Niketown. Så vi bodde väldigt centralt. Redan när vi kommit på vårt rum anade vi oråd, det var iskallt och det visade sig att elementet var trasigt, så efter att ha legat och huttrat i ca 3 timmar fick vi byta rum. Där var det varmt och gott :)

Måndag: Vi började dagen en promenad ner Michigan Ave- vi passerade "the bean" (kolla in korten så förstår ni) och kom till slut till Field Museum där de visade Sue, världens mest kompletta skelett av T-rex. Det var häftigt, men för övrigt var det inte så bra på museet- antagligen för att det var "Second Monday Free" vilket innebär att affärskedjan Target går in och betalar admission, inträde, för alla som besöker Field Museum den andra måndagen i månaden. Så det kryllade av skolklasser där ungar skrek och förde allmänt oväsen. Så efter ett par timmar med ringande i öronen gick vi därifrån. Vi vandrade längs Michigan lake bort mot piren där vi bestämde oss för att åka upp i pariserhjulet. Jag kan meddela att jag var livrädd och uppmanda Elisabeth bestämt att inte röra en fena. Hon lydde nästan, hon hasade sig fram och tillbaka på sätet som hon satt på för att kunna ta bilder. Jag skakade mest men fick mig några fina bilder jag med. Väl nere på fast mark igen gick vi runt lite på piren, men det mesta var stängt, inte säsong antar jag. Vi åt tillsist middag på en italiensk restaurang- jag åt pasta och unnade mig även att glas vin. Sedan gick vi hem och la oss.

Tisdag: Vi tog oss till Lincoln Park Zoo där vi kunde skåda allt från tigrar till kossor. Det var skoj, men lite kyligt och min kamera började strejka p.g.a dåligt batteri. Efter the zoo tog vi oss vidare till Andersonville, svensk kvarteret kan man väl kalla det. Där vajjade svenska flaggan i var å vartannat gathörn och vi besökta Swedish American Museum Center där vi fick se historien om invandringen av svenskar till usa. Det var väldigt spännande och de hade en lite shop där vi köpte lite svenskt gotta och en mugg var. Sedan gick vi till en liten, antar man kan kalla det en gammaldags svensk speceri-affär. Man handlade praktiskt taget allt över disk och jag köpte mig 4 PRINSKORVAR att knapra på- jag var i himmlen :) Vi hade även tänkt äta lunch i Andersonville, få lite svensk mat i oss men restaurangerna som påstod sig servera svensk mat- ne pyttsan heller. MacNCheese... besvikelse.
Så vi begav oss downtown igen och gick på Water Tower/Macy's och åt. När man gick in på food court(en) så fick man ett "kreditkort" som man gav till kocken i den disken man ville äta från och så drog han det. Men kunde äta från olika ställen och alla kostnader lades på kortet som man sedan lämnade till kassörskan när man var klar och ville gå därifrån. Då drog hon det och fick upp totalsumman som man betalade på valfritt sätt. Vet inte riktigt vad vi gjorde efter det, tror vi kollade lite affärer i Water Tower och sedan gick hem- middag på Burrito Beach.

Onsdag: Upp tidigt för att fara till Lina Bjelkenäs i Lemont. Tåget dit tog ca 50 minuter och det var en lugn tågresa på dubbeldäckartåg. Lina körde oss till IKEA, men inte innan vi gjort strip mall(et) tvärs över gatan osäket. Där handlade jag. Sedan var det lunch på IKEA- mumma. Jag åt till och med kokt potatis, tänk er det! En snabbis i sverige-butiken på IKEA som hade ovanligt lite att erbjuda. Köpte mig en kokbok och bilgodis som jag skall ge till min friendship family. Lämnade Lina vid 14-tiden och åkte tillbaka till Chicago. Gick på Art Institute- triiiiiist om man inte är konstintresserad. Men visst att se Monet-tavlor va väl lite speciellt. Sedan gick vi nog hem, åt kina take out till middag och somnade gott.

Torsdag: Sista dagen och den spenderade vi på State street där i shoppade loss rejält. Old Navy, American Eagle, Forever 21 och Charlote Russe. We like it! Vdret var underbart så vi satt i Millenium park och lapade sol i 1 ½ timma innan tåget mot South Bend avgick kl 17. Katy och henes kille Dakota kom och hämtade upp oss och väl hos Katy var det fest. Vi insåg dock snabbt att vi var lite i det äldsta laget, de flesta som var på festan var knappt ver 20-strecket. Men vi festade på för glatta livet och kom oss väl i säng runt 3-snåret. Vaknade upp lagom go i skallen på fredag och Dakota körde oss till Muncie vid lunch.

Det var våran tripp till Chicago/South Bend.

Vi hade skoj men Chicago är ingen stad jag kommer längta efter att återkomma till. Hade nog för höga förväntningar, så blev besviken. Men det var skönt att komma från Muncie ett par dagar- där i låg det stora plusset med resan!

Hoppas ni får en glad påsk hemma och se upp så ni inte får en påskkärring i nyllet.

Här firar man nog inte påsk så stort, iallafall inte på universitetet. Dock är det St. Patrick's day idag, man måste bära grönt annars får folk nypa en. Jag bär stolt min gröna tröja och har än inte ens sett nån bli nypt, fast de inte haft grönt på sig.

Kramar från en-idag-grön-Angelica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0