Message from the library

Hejsan alla,

sitter har pa biblioteket med ett tangentbord som inte har de tre sista bokstaverna i det svenska alfabeter pa det, sa darfor kommer detta meddelande se lite underligt ut.

Iallafall, vad har hant sedan senast jag skrev...? Jag har skrivit en tenta i Social Psychology. Vet inte om jag har skrivit om de tva (for mig) nya  systemen for att skriva tenta i USA. Har finns ett satt som heter InQuisit dar man sitter vid en dator och skriver sin tenta- oftast med "multiple choice questions". Det andra satter ar att man har ett "bubble sheet" dar man far fragorna (aven har multiple c) pa ett separat papper och sedan maste fylla i ratt bubbla pa svarspappret. Det ar en helt vetenskap att klura ut vilka bubblor man skall fylla i, for tro mig, det finns ett antal att valja pa.  Iallafall mitt Social Psychology test var pa InQuisit och jag tyckte da jag hade pluggat sa mkt som man behover for ett multiple choice test, oftast kan man anvanda gamla goda uteslutningsformagan om man ar osaker. Men icke sa nicke pa detta provet... eller jo,  men det var sa manga alternativ som var sa lika... de forsta 14 fragorna, av 50, sa satt jag bara och forbannade mig sjalv for att jag inte pluggat nog. Och sa klart var det ju pa dessa fragor som jag hade mest fel pa. Men jag lyckades skrapa ihop 72%, vilket ar ett stadigt C- vilket ar ok.

(Ett antal dagar senare)

Ja nu skriver jag fortsättningen på detta mail och som ni kan se så sitter jag nu vid ett svenskt tangentbord (länge leve å,ä och ö).

Iallafall idag är det Påskdagen och inte ett påskägg så långt ögat kan nå. Tror inte precis universitetet har lagt ner någon större energi på att påskpynta, men men.... Som sagt, inga påskägg för mig i år. Men jag pratade med mina amerikanska kompisar Kimbra och Nikki i fredags och de gav mig iallafall en liten muntlig upplevelse av den amerikanska påsken. Lamm eller kalkon eller kyckling skall man äta, och så klart (tydligen säger jag som är ägghatare) en massa ägg. Sedan går man på Easter egg hunt runt trädgården för att hitta allt godis som påskharen har lämnat efter sig. Men nån påskkärring verkar man inte gå, fast jag glömde faktiskt att fråga dem om det, och att berätta om den traditionen i sverige. Får ta det på måndag när jag träffar Nikki igen.

För övrigt så har inte så mycket hänt i Muncie i det senaste. Fast det viktigaste har hänt- VÅREN HAR KOMMIT! I torsdags och fredags var det soligt och fint ute men i lördags började dagen lite si och så med snö men framemot eftermiddagen och efter otaliga timmar på Mincie Mall för mig och Elisabeth så tittade solen fram och det blev en vacker soldag. Jag, Elisabeth och Leena (från Finland) tog med oss fotbollen och gick till en gräsplan och sparkade lite boll. Till detta skall de väl nämnas att jag inte någonsin har spelat fotboll, varken i lag eller så mycket för nöjes skull. Så medans de två andra var uppe på 10 och 12 i "klockan" så kämpade jag med mina 5. Men skoj va det och det var skönt att vara utomhus i solen.

Vet inte vad mer ni vill veta, ni får skriva frågor om det är nått. Allt hönder liksom nu på autopilot så det som verkar normalt för mig verkar kanske jättekonstigt för er. Oj, tänk att jag har kommit in så mycket i det amerikanska livet att saker är normalt. Oj oj oj!!

Nu sitter min roomie Elisabeth och pratar över Skype med sin familj. Hör det nämns grillning och köttbullar från påskfirarna hemma i sverige. Va underbart det låter. Själv blir det väl nått onyttigt från restaurangerna här nere i LaFollette och till kvällen kanske de serverar nått påskigt på American Buffetm, annars blir det väl onyttigt igen. För det skall jag säga er, tror inte det spelar nån roll vilket campus man är på i USA så kommer maten utan tvekan vara fettig, flådig och relativt onyttig.- så vidare man inte vill knapra sallad som en kanin hela dagarna i ända. Så man får vakta figuren som en hök- annars gäller hårdträning när man kommer hem.

Nu skall jag ta tag i dagen och försöka få i mig lite lunch innan dagen börjar riktigt med läxor i både Young Adult Literature (böcker som skall läsas) och Society & family (assignment #3 där man skall bestämma vad som händer men mannen och kvinnan och deras lilla barn i en fiktiv skilsmässa). Sedan skall jag göra en extra credit uppgift i Social Psychology för att få upp mitt betyg lite.

Ha det så bra alla där hemma i sverige.

GLAD PÅSK, HAPPY EASTER!!!

Hälsningar Angélica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0