Påväg mot nordligare breddgrader...

Idag hade jag en riktigt skön sovmorgon, började inte förens kl 13. Vaknade dock vid 10-tiden eftersom jag var tvungen att fixa några saker, eller ja, min resa mellan Ramundberget och Åre på en söndag i jämtland! Tycker ändå synd om dem som bor där uppe och inte har körkort, det är ju på snudden omöjligt att ta sig runt där fritt utan bil. För det första visste jag ju inte ens vilken bussbolag som körde där uppe. Jag ringde i alla fall till receptionen i Ramundberget och snackade med en väldigt hjälpsam tjej, och kom fram till att det gick en buss, 2 mil från där jag bor till Åre.  Ringde till länstrafiken i jämtland och försäkrade mig om att bussen verkligen gick (kul att vara fast i typ Sveg en söndag kväll!), det gjorde den i alla fall, så nu är de fixat. Kommer komma fram till Åre kl 00.00 på söndag kväll, så jag missar en dag i Åre, men får samtidigt en dag i Ramundberget.


Hade också min första Finansiering och redovisningslektion idag. Efter en kort lite introduktion av Nils-Ola, så fick vi diskutera vad vi hade för förväntningar och farhågor på kursen.  Det var nog lättast att hitta farhågor än förväntningar, men jag skyller på överkursare som skrämt upp oss innan.  Lektionen var i alla fall intressant och vi pratade en del om finanskrisen. Äntligen fick man reda på exkat vad som hände. Hoppas att jag efter denna kurs kommer förstå mer om finansvärlden. Vi gick även igenom lite dubbel bokföring. Känner igen de sedan Företagsekonomi B i gymnasiet. Men, om man ska tro Nils-Ola så kommer vi ha gått igenom Företagsekonomi B kursen på bara 2-3 föreläsningar.....gah. Jag måste ändå säga att Nils- Ola verkar va en kul typ, han använde uttryck som "lika säkert som amen i kyrkan", och liknade, uttryck som man inte hör så ofta, men som är i mina öron klockrena! Dessutom gillade jag hans förklaring av skillnaden mellan kostnad och tillgång (m.m) som han liknade med att köpa ett flak öl! Haha, han vet hur man ska undervisa mfp!


So long!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback