6 dagar i Amsterdam!

Vägen till Amsterdam var inte helt utan hinder. Tågresan gick jättesmidigt och det var bara att ta hissen upp från tågstationen till flygplatsen. Incheckningen gick bra, och jag hade gott om tid att strosa runt på Kastrup, snacka om en helt enorm flygplats! Tyvärr fick jag spendera på tok för lång tid på denna flygplats, först var planet försenat med två timmar, sedan när vi väl satt på flyget fick vi veta att vi missat vår landningstid i Amsterdam och fick vänta ytterligare en timme i själva planet....vet inte riktigt vad jag tycker om Sterling nu efter all tumult.


Jag kom i alla fall fram runt 11-tiden och blev hämtad av min vän. Jättekul att träffas igen! Dock fanns det ingen tid för att vila, utan vi cyklade direkt till en universitetsfest inne i staden. Temat var Boyband/girlband och det kändes som att vara på en studentskiva eller gasque! Holländarna är minst lika kreativa som oss svenskar.


Dagen därpå var kanske höjdpunkten på min resa! På väg hem för att laga lite mat får min kompis ett samtal från sin bästis som jobbar på ett skivbolag och frågar om vi vill gå på Coldplays konsert i Rotterdam samma kväll. Självklart var jag på, och frågade hur mycket det skulle kosta.

•-         It's for free!

Fick jag till svar, förstå glädjen att få gå till en slutsåld konsert, helt gratis! Vi släppte alla våra planer och stack direkt till Rotterdam. Konserten var grym! Är inte världens största Coldplay fan, men jag kände igen de flesta låtarna och ljusshowen var jättecool.


Resten av mina dagar spenderade jag på Historiska museet, Rijksmuseum, Van Gogh museet, Red Light district (som var både lite läskigt men samtidigt spännande), båttur på Amsterdams alla kanaler och fastfood i oändliga mängder (holländare vill inte spendera mer än 15 minuter på sina måltider). Vädret växlade från regn till uppehåll men det spelade ingen roll eftersom det fanns så mycket fint att se på!


Resan hem gick mycket bättre, men eftersom jag kom till Kastrup vid 11-tiden på kvällen fanns det inga tåg hem till Halmstad. Så jag tog tillfället i akt och passade på att hälsa på/sova över hos min gamla barndomsvän Erika som pluggar på musikhögskolan i Köpenhamn. Efter några timmars catching up, somnade jag som en sten. Och klockan 9.00 var jag tillbaka i Halmstad!


Vilken resa!

UvA festturist, javisst!patat! holländsk snabbmat!coldplay!!rijksmuseumred light districterika på studentboende i köpenhamn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback