Köln

Näst sista dagen och jag var minst sagt trött efter våra tidigare strapatser. Men ingen tid att vila. Hotellet vi bodde på i Köln såg ut som ett Kebabställe och jag hade först lite svårt att förstå att det var här vi skulle bo. Hotellet var tydligen både restaurang och hotell, självklart familjeägt, och det var en väldigt lustig man som tog emot oss och försökte förklara med en blandning av tyska, engelska och kroppsspråk var närmaste mataffären var någonstans och hur man tog in sig till stan.

Köln var packat med folk (det var ju trots allt lördag). Julmarknaderna var nästan omöjliga att ta sig igenom och man fick verkligen följa strömmen. Mäktigast var den stora domkyrkan som den största julmarknaden cirkulerade kring. Jag tyckte att doumo (storkykran) i Milano var stor, men denna var nästan dubbelt så stor!

Köln hade definitivt en mysigare atmosfär än Düsseldorf, men det var lite väl mycket folk där för min smak. Shoppinggatan gick knappt att komma fram på, och man blev inte alls shoppingsugen (vilket är väldigt ovanligt i mitt fall!). Det blev ändå en liten snabbis in på H&M där jag hittade min drömjacka. En svart fuskpäls i kort modell - gah!

Vi avslutade kvällen med en tysk schnitzel mit pommes frites und salat på en av de många restaurangerna längs med Rhen. Och efter en dålig natts sömn (vår granne snarkade + tunna väggar = ingen sömn) satt vi i bilen på väg till Düsseldorfs flygplats igen - ca 8 timmar senare var jag tillbaka på plats i Halmstad!

min kompis joep och vårt hotelljulmarknadschnitzel

Världsvana kan inte köpas för pengar!

Antwerpen

Resan från Düsseldorf till Antwerpen (Belgien) tog ungefär två timmar. Det är verkligen tacksamt att bila runt Tysklan/Holland/Belgien, små länder (inte Tyskland kanske, men ändå) med mycket att se! Det är ganska häftigt att man kan korsa tre länder inom loppet av två timmar.

I Antwerpen bodde vi i diamantdistriktet. Antwerpen är ju den s.k diamantstaden för den som inte visst. De som huvudsakligen håller på med diamanter i Antwerpen är ortodoxa judar. Vilket verkligen syntes! Jag har aldrig sett så många svartklädda män med svarta hattar, skägg och långa korkskruvar längs med ansiktet. Även de små pojkarna hade långa korkskruvar, fascinerande! På vår gata låg diamantaffärerna efter varandra och jag kunde inte låta bli att undra om alla affärerna går runt....

Vi var två dagar i Antwerpen och det var nog mitt favoritstopp på resan. Antwerpen kändes som en blandning av Amsterdam, London och Paris. Färgerna i staden var ljusa och allt var väldigt utsmyckat och "lyxigt". Jag tyckte speciellt mycket om shoppinggatan Meir som var riktigt pampig. Det var också såklart en väldigt bra gata eftersom den hade många bra butiker och jag hittade både en nyårsklänning och några riktiga "mördarklackar" (väldigt höga klackskor).

Jag provade även på en belgisk våffla med chokladsås, testade belgisk öl, gick på jazzbar och gick på bio! Väldigt intensivt som sagt!

Men, allt var inte en dans på rosor! Samma morgon som vi skulle åka till Köln gick min kompis för att fylla på pengar i parkeringsautomaten. Efter en halvtimme får jag ett samtal från min vän.

•-         Emilie, we got a pretty big problem, the car is gone!

Hjälp! Det otroliga hade hänt. Vår bil hade blivit bortbärgad!!! Som tur är, är min kompis en väldigt lugn och ansvarsfull människa, dessutom är han holländare. Så han pratade med personalen på ett närliggande hotell och fick reda på att bilen blivit bortbärgad tidigare samma morgon. Därefter fick han gå till polisen och få ett papper på att det var hans bil och få "böter".

Morgonen slutade med att vi packade ihop våra grejer och åkte kommunalt ut till en av Antwerpens många förorter för att hämta bilen. 230 euro fattigare var vi sedan på väg till Köln (Tyskland)!
belgisk våfflastatyjazzcafébelgiska husvi fick tillbaka bilenortodox jude

Düsseldorf

Halo!

Nu är jag tillbaka igen efter fem intensiva dagar i Tyskland och Belgien. Vill verkligen berätta om alla mina äventyr, så det får bli tre inlägg, en för varje stad!

Resan till Göteborg och Göteborg City Airport (där Ryaniar flyger ifrån, är också kallad för Säve flygplats) gick väldigt smidigt. Bussen från Nils Ericsson terminalen till flygplatsen gick 10 minuter efter att jag rullat in från Halmstad, så det var perfekt! Tog bara 25 med bussen dit också, kostade 60 kronor och det va de la värt!

Göteborg City airport måste ändå vara en av de minsta flygplatser jag någonsin varit på! Eftersom jag ville vara i tid (och eftersom det ofta blir komplikationer) så tog jag det tidigare alternativet när jag åkte till flygplatsen. Tiden jag kunde ha spenderat i sängen fick jag spendera på en väldigt tråkig flygplats med en liten kiosk och en taxfree lika stor som min lägenhet (läs mini!!).

Flygresan tog bara en timme och 10 minuter och jag hann sova lite på flyget. Väl framme ringde min kompis och sa att han åkt till fel flygplats! (han hade kommit till Düsseldorf tidigare under dagen och tänkte möta mig). Inga problem, dagens första utmaning - ta sig till Düsseldorf city! Vilket var relativt lätt. Tog en buss som tog en timme och 45 minuter och vips så var jag framme!

Vi bodde på hotell AltDüsseldorf som var ett billigt och enkelt hotell med tunna väggar (tunna väggar är ett genomgående ledord för min resa när det gäller boende). Hann inte mer än att dumpa grejerna förens vi var ut på stan och kollade in alla små julmarknader. Allt var verkligen väldigt pittoreskt och sagoliknande. Massa tända ljus och tysk "glögg" och andra godsaker fanns överallt. En hel del glada engelsmän med....

Dagen efter ville vi se Düsseldorf i dagsljus, och jag var speciellt sugen på de arkitektritade husen som jag sett på en affisch  dagen innan. Sagt och gjort. De roliga husen fanns nere vid hamnen och var jättehäftiga (lägger upp bilder snart!). Tyvärr var vädret sämre. Vid tolv-tiden hoppade vi in i bilen och styrde kosan mot Belgien!
cool arkitektur i Düsseldorf!julmarknadmer coola hus

Sayonara!

Nu åker jag!

Idag ska jag än en gång ut på ett weekend äventyr i Europa. First stop - Düsseldorf (Tyskland), sedan Antwerpen (Belgien) och till sist Köln (Tyskland). Två länder på fyra dagar - nice! Hittade världens billigaste biljett till Düsseldorf med Ryanair från Gothenburg City Atirport (som tydligen är världens minsta flygplats en halvtimme utanför Göteborg.) Så efter denna resa kan jag berätta om hur det fungerade. Ryanair flyger faktiskt till ganska många olika destinationer därifrån. Nu när Sterling gått i konkurs så är det ju skönt att veta att det finns ett annat lågprisalternativ i närheten.

Jag vet faktiskt inte så överdrivet mycket om de städer jag ska åka till, men jag har aldrig semestrat i Tyskland och aldrig varit i Belgien så det ska verkligen bli jättekul att få uppleva två nya länder. Sedan finns det ju många varor man kan köpa där för ett väldigt förmånligt pris om man säger så.....Ypperligt för den fattiga studenten.

Lite tråkigt är att jag missar ettornas tack-gasque till tvåorna (med raggartema) som är idag, missade ju förra gasquen också på grund av min resa till Linköping. Jag missar också masque - balen som anordnas av Euhreka på Scandic. Men, förhoppningsvis kommer det flera tillfällen!

Auf wiedersen!

Emilie tipsar!

Hade tänkte att dela med mig av några tips på maträtter och liknande som kan vara rätt så givande som student.

Tips 1: Tortillapizza - en oväntat god pizza, perfekt dagen efter då man inte orkar gå eller ringa till pizzerian.

Du behöver (för en pizza):

2 tortilla bröd

chilisås (eller annan tomatsås)

ost, skinka och zucchini (självklart kan man välja andra pålägg)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader, häll på och bred ut chilisåsen på en av tortillabröden, strö lite ost över och lägg på de andra tortillabrödet. Sedan häller du på chilisås på toppen och lägger på dina favoritpålägg. Låt pizzan grädda i ca 8 minuter!

Tips 2:
Frys ner!  När man bor i ett enmanshushåll köper man ofta mer mat än vad man klarar att äta upp. Mitt tips är att alltid frysa ner halva brödlimpan eller liknande. Se dessutom till att alltid ha wokgrönsaker, nudlar, fryst kyckling och sweetchili sås hemma. Då kan ju göra min och Rutans paradrätt -wok! Passa också på att göra extra mycket mat när du gör köttfärssås, grytor och liknande. Lägg i plastpåsar eller mindre byttor och frys ner!

Tips 3:
Konserver! Är billigt och håller länge! Perfekt för det fattiga enmanshushållet. Var inte rädd för bönor och linser,  det är både billigt, mättande och en bra proteinkälla!

Tips 4 : Laga mat och ät tillsammans! Jag och Rutan lagar och äter i princip alltid en måltid tillsammans. Från början var det tänkt att jag skulle laga maten och Rutan diska( eftersom vi hatar att göra det andra), men detta har utvecklats till att vi lagar mat (och står för den) varannan dag och den andre diskar. Rutan brukar hitta nya och spännande recept på
Arla.se och recept.nu som är hemliga ända fram till maten står på bordet! Det är verkligen tråkigt att äta ensam och det blir ofta samma sak och rätt så tråkigt. Orkar man inte dela upp alla kostnader så tycker jag att det är bra att köra varannan.

Har du något fantastiskt tips på hur man kan förenkla studentlivet får du jättegärna skriva i kommentarerna!

lev väl!

Snö och plugg!

Idag runt 11-tiden fick vi äntligen se snö i Halmstad! Det snöade inte länge, kanske bara en timme eller så, men den är fortfarande. Tydligen var det - 12Co inatt!

När jag tänkte efter idag så är det faktiskt exakt 4 dagar och 2 dagar kvar till julafton! Har inte haft någon julkänsla alls förens jag var hemma förra helgen. Då började det snöa och hela familjen var samlad på brunch. Två viktiga faktorer för julkänsla. När jag och Rutan var nere på stan idag så såg man att julpyntningen av Halmstad börjat. Träden på vardera sida om Nissan är klädda i stora lampor och träden längds med Nissan är upplysta underifrån. Halmstad må vara en sommarstad, men har också stor "julmyskänsla".

Vi har fått två stora uppgifter i skolan nu. I E-handel och Internetmarknadsföring ska vi skriva en 15 sidig rapport inom området IT plus marknadsföring. Det var länge sedan jag skrev en sådan maffig rapport då man refererar och gör källförteckningar och liknande. Mycket pill med sådana texter. Sedan i konsumentbeteende ska vi göra en marknadsundersökning och skriva en rapport om våra resultat. I konsumentbeteende har vi valt att undersöka mellanstadieelevers matvanor. Vi ska ut i några skolor här i Halmstad och låta eleverna fylla i enkäter. Största hindret på den uppgiften har varit att få tag i alla skolor så att vi vet när vi kan komma med enkäterna. Dessutom ska rapporten vara på engelska eftersom vår lärare inom den delen i ämnet är från Brasilien. Stress! Samtidigt har vi inga tentor förens efter årsskiftet, och de är lite mindre än de tidigare. Så det är skönt. Allt brukar ju lösa sig tillslut, eller?

Helgen

Hej hopp! Vinterna börjar sakta komma till Halmstad. Vi har inte fått någon snö än (som resten av Sverige?), men det känns som det är minusgrader dygnet runt och de före detta vattenpölarna har nu förvandlats till små isbanor. Fortfarande kan man cykla dock, även om Rutan häromdagen gjorde en liten vurpa med sitt transportmedel och min cykel har fått punka, men c'est la vie....

Helgen har varit rätt så lugn. I fredags var vi några tjejer i klassen som drog till Morfars och drack lite vin (eller cola) och tittade på ett live-band som spelade. Trevligt initiativ att styra upp något på en fredag. Annars är lördagarna i Halmstad den stora utgångsdagen.

Lördagen började med yoga och därefter allmänt slappande. Ibland förstår man inte riktigt vad man gör om dagarna. Har en del måsten som jag verkligen borde ta tag i, men som jag tidigare sagt är jag lat, skulle verkligen behöva någon som coachade mig till att vara lite mer effektiv ibland....

På kvällen hade vi lite förfest hos två tjejer i klassen. De delar på en tvåa i stan och deras lägenhet kändes verkligen gigantisk jämfört med min eller Rutans! Hela fem garderober, och ett kök lika stort som min lägenhet. Snacka om att man blev sugen på att kolla runt lite! Samtidigt så innebär ju en större lägenhet mycket högre kostnader....

Vi fortsatte i alla fall till Morfars igen. Morfars är verkligen ett jättemysigt ställe och jag gillar verkligen deras inredning (tänk lite 70-tal, tegel, vintage). Nackdelen är dock att det blir ohyggligt varmt där inne när det börjar bli bra med folk! Detta gör att det nästan blir en plåga att dansa och man blir lite slö. Morfars kanske tjänar på att folk blir törstiga, men om jag vore ägare till Morfars skulle jag definitivt investera i en AC- anläggning.

Idag har det mest varit mat och tv, pratat med lite kompisar och bytt erfarenheter. Ibland får man nästan en liten chock över att man börjar bli "vuxen". Det känns som jag aldrig kommer bli äldre än 18 år, i alla fall i sinnet.

Hoppas du haft en trevlig helg!

Jag gör en blondinbella.

Jag är verkligen en lat person. Som gör allt i sista minuten. En typisk människa alltså. För människan är ju lat, trög och seg. De har vi fått lära oss på Konsumentbeteendekursen, som numera ersätter Marknadsföringskursen. Justja, fick mig ett Vg på marknadsföringstentan också! Jag kan minsann! Det roligaste med den tentan var att jag fick beskedet genom sms på väg hem från Stockholm. Sedan när jag fick tentan i handen hade jag fått en personlig hälsning från Navid som gjort och rättat tentan. Tydligen en trogen studentblogg -läsare. Det gillar vi!

Men tillbaka till rubriken, en av andledningarna till att jag ens funderade på att börja blogga här på högskolan var att jag under sommarmånaderna hade ett sommarjobb där det fanns mycket tid att hänga på Internet (när jag inte spelade Nintendo Wii såklart). Det gjorde att jag började läsa otroligt många bloggar. Bland annat Blondinbella, hennes pojkväns (Storstadspojken), en hel drös bloggar på stureplan.se, Alex och Calle Schulmans (Älskar sättet Alex skriver på) samt några egna vänners bloggar. En önskan växte långsamt fram. Grupptryck kanske, eller behovet av självförverkligande?

Så det är därför jag sitter här nu, ute i sista sekund med mina x antal efterfrågade blogginlägg. Snart på väg till yogan.

Ha en trevlig dag läsare! Och bered er på många nya inlägg!

Peace!

Stockholm - second time around.

I helgen var det dags för mig att Hugo att åka hem till Stockholm. Jag har inte varit hemma sedan början av oktober (!). Det har inte känts som så länge förens jag tänkte på det. Samtidigt har ju jag flugit och flängt runtom en hel del sedan förra gången jag var i Stockholm.

Var en ny upplevelse att resa med hund. Jag som egentligen hatar att resa ensam ( man känner sig alltid lite klumpig när man har tusen tunga saker att bära och ingen som kan hjälpa en - om man inte ber om det...) fick en ännu tuffare utmaning med en liten hund under armen. Hugo är inte världens mest dresserade vovve om man säger så, han har hög integritet brukar vi säga.

Resan gick i alla fall rätt så smärtfritt och Hugo kunde tillsist slappna av i djuravdelningen på X2000 (efter att han hälsat på alla de andra 5 hundarna (!!) ). Kom hem mitt i natten så endast sängen var på agendan den torsdagen. På fredagen var det riktigt dåligt väder och jag kände mig ganska så sur på mig själv att jag inte tagit körkort än. Det är inte kul att cykla i spöregn.

På kvällen hade en av mina bästa kompisar Nathalie födelsedagsmingel i hennes lägenhet på gärdet. Var riktigt kul att träffa alla bästa kompisarna igen! Kvällen slutade på min absoluta favoritklubb Berns. I källaren, där jag träffade upp ytterligare några kompisar.

Eftersom jag kom hem väldigt sent på fredag natt var lördagen en kort och seg dag. Gick mest runt och inspekterade egendomen och mina familjemedlemmars garderober. Hittade lite nyheter här och där. På kvällen kom min bästa kompis Theo hem till mig, vi delade på en flaska vin kollade på Style by Mats på 1000apor.se (rekommenderar) och pratade om livet. Sedan drog vi in till stan och hängde på Knast, för att sedan vänta i Spy Bar kön, för att sedan hamna på Berns igen.

Söndag och hela släkten (typ), var hemma hos oss på brunch. Svullade som en utsvulten och fick senaste skvallret om vad som hänt i släkten.

Måndag var två timmars intensiv shopping på stan och sedan tåget tillbaka till Halmstad. En intensiv helg!!
hugo på x2000mina presenterstureplan by night!maaat!sthlm!!
peace!

Tentaresultat och Ullared

Yes! Vg på första tentan! Väldigt lättad och glatt överraskad av resultatet. Tisdagen började med att de ringde på dörren mitt i natten ( trodde jag i alla fall). Det var Rutan som plinga på vid 9 -tiden och undrade vart jag höll hus. Såklart hade min mobil dött under natten och inte väckt mig eller Hugo. Har börjat sova gott nu, äntligen. Har tidigare haft lite svårt att somna in (förmodligen på grund av all tenta-hets och andra stressfaktorer) men nu sover jag i alla fall som en sten. Min försovning resulterade i att jag kom en timme försent och fick äran att ta emot min tenta inför hela klassen. Tur att det gick bra!

För att fira detta åkte jag, Rutan, Pernilla och Emma i klassen till Ullared, närmare bestämt Gekås som det så fint heter. För den som inte vet så är Gekås ett gigantiskt lågprisvaruhus med allt från krossade tomater till tv- apparater. På morgonen köar kunder utanför med sina shoppingvagnar och trycket är så stort att de till och med öppnat en camping endast för Gekås kunder (!). Jag hade bara varit där en gång tidigare, och det var fantastiskt. Jag älskar ju grejer. Och oftast får kvantitet gå före kvalité (modet ändras ju så snabbt ändå?) . Så denna gång blev det shopping utan dess like!

När vi kom hem var vi helt slutkörda. Perfekt att kalasa på allt billigt godis vi köpt på oss! (Detoxen är ju över sedan någon vecka tillbaka). Heaven.

Gekås!shopping

Båstad

Nu kan jag berätta om min helt fantastiska och avslappnade helg, som spenderades i Båstad, närmare bestämt på hotell Skansen. Hotell Skansen låg jättefint vid hamnen och var i toppskick! De har verkligen lyckats med att locka kunder, trots att det är höst! Detta gjorde dem genom sin finfina spa- anläggning och klasser i yoga, meditation och qi gong (?).

Vi började vår vistelse med ett pass stretching och meditation. Därefter var jag tvungen att ta en liten förmiddaslur eftersom det ändå blev ganska sent kvällen innan. Men jag kände mig piggare till lunchen - som var helt fantastisk! (speciellt efter 2 veckors detox). Åt viltwallenbergare med potatispuré, kantarellsås och rårörda lingon - muuums!

Resten av vistelsen (som var en övernattning) gick i avslappnings och matens tecken, (se bilderna, jag var noga med att dokumentera!). Båstad är i alla fall en stad som jag starkt rekommenderar. Jättemysigt och gullig stad även på vintern. Även om den inte direkt sprudlade av liv, som den gör på sommaren, är den definitivt värd ett besök.

båstadförrätt - hummersoppahuvudrätt - anka!efterrätt - vit chokladsganache med blåbärssorbé

Jag insåg verkligen hur mysigt det är att vara på hotell. Även om det bara var en natt var sängarna fantastiska och frukosten underbar. Det är skönt att slippa tänka på att "hm, jag är sugen på ägg och bacon till frukost, meeen då blir det ju så mycket disk...banga" . Jag tyckte även att det var skönt att byta miljö och ha lite mer utrymme. Blev ju lite fast mellan nyhem och stadsbiblioteket under de två veckorna innan tentorna, och min weekend till Båstad var ett skönt sätt att spräcka bubblan.

relaaxnice viewHUGO!

Självklart var det kul att träffa min mamma och syster också! Ska åka hem till Stockholm nästa helg och ser fram emot det lite mera nu. Jag har också gått och blivit med hund. Fram till nästa vecka bor vår hund Hugo med mig! Han är 7 år gammal och en Norsk Lundehund (se bild). Hoppas att ni också har spräckt tentabubblan!

Vi ses!

Äntligen klar!

Tentan i fredags gick nog lite bättre än vad jag trodde, tror jag. Kanske. Det är det som är den stora frågan, skrev jag vad han var ute efter? Jag svarade på alla frågor, en del svar var kanske inte var helt fullständiga, men - många bäckar små? Samtidigt kan jag lika gärna ha missuppfattat allt och skrivit helt fel. Gah! Denna ovisshet tär på mig från insidan och ut. Jag kan inte riktigt känna total lättnad förens jag vet att jag är godkänd. Hoppas!

För att fira att alla tentorna var över samlades vi några tjejer här i Nyhem och skålade med jordgubbsvin. Äntligen klara. Eftersom min mamma och syrra skulle komma senare under dagen var jag tvungen att fixa några saker innan (typ diska). Min familj dök upp runt halv 3 och vi började med att äta lunch på  --- skafferi? , det var ett namn men jag kommer inte på det nu...kanske någon som vet vilken jag menar? Där hade de i alla fall en pajbuffé och diverse antipasti. Heaven. Nu är ju detoxen över och jag har gottat mig hela helgen! Detta frosseri ska väl inte bli en vana, men ibland måste man ju få äta för själen också!

Efter den sena lunchen gick vi runt på stan och shoppade. Hittade massa bra saker till min lägenhet på både Indiska och Hemtex. Tillsist gick vi till ljusaffären här i Nyhem och köpte en ny taklampa, läslampa och en lampa till mitt fönster. Ljus gör verkligen skillnad!
 pajfrossa!

Vad jag gjorde resten av helgen ska jag berätta lite senare om, det var väldigt nice!