Svenska iakttagelser

Man kan tänka sig att eftersom Usa är så mycket "västvärld" som det kan bli, så borde det inte vara så jättestor skillnad från Sverige, Sverige är trots allt, i alla fall i mina ögon väldigt "västerländskt". Efter att ha spenderat snart en vecka här, har min bild av Usa verkligen ändrats. Det finns absolut en tydlig gräns mellan amerikanare och "européer" som de kallar oss här. Här har jag listat några märkbara skillnader i vardagslivet.


1. Bilarna : "Everything is big in America" stämmer verkligen in på amerikanarnas transportmedel. Riktigt stora, feta SUV's och pick-ups. Inga gamla skruttbilar heller för den delen. Nya, stora, riktiga mördarbilar! Dessutom kör man överallt här. Finns knappt trottoarer, och man känner sig mer eller mindre kriminell när man går längs med de oupplysta gatorna lite utanför stadskärnan, för att hitta, t.ex Taco Bell.


2. Marknaden styr: I Usa råder en väldigt stor konkurrens inom i princip alla områden. Går man till supermarket hittar man 10 olika sorters broccoli (ekologisk, skuren i småbitar, hela broccolis, etc). Till och med på bilmacken finns de fler olika "bars" och vatten/energidrycker än på hela Ica Maxi. Hur ska man välja?

  

3. Personlighet: " A stranger is a person you just don't know yet" gället här. Än en gång är det bekräftat. Vi svenskar är så rädda och tysta! Här säger alla "God morning", på bussen, i liften, på restaurangen. Överallt på skidorten finns det personal som ser till att man har det bra. Vi kommer av från liften och vet inte riktigt vart vi ska, direkt kommer det fram en kille och frågar " You look lost, may I help you?". Jag tror inte riktigt jag har vant mig vid att denna öppenhet än. Jag blir direkt misstänksam om någon man börjar prata med mig - är det en snuskgubbe månne? Och om det är en yngre kille beter jag mig som om denne stöter på mig - snabba svar och inga frågor tillbaka, plus face forward.

  

4. Regler : Min mamma har pratat mycket med en kvinna från Texas (Diane) här på hotellet. De kom in på vart i Europa de åkt skidor och Diande berättar direkt - med skräckblandad förtjusning, om hur hon varit på afterski mitt i backen i St Anton, där alla blev lulliga och åkte skidor ner för backen! "That could never be possible in America". Min mamma fick inte ens köpa en vanlig öl på flygplatsen före 12.30. Som sagt så finns det folk överallt som ser till att man inte är på fel ställe, säkerhetskontrollerna är helt ofantligt långa och jobbiga. Trots detta tycker många amerikanare att det är konstigt att vi kör med skidhjälm.

  

Det finns många fler saker som är överraskande annorlunda här. Allt bekräftar uttrycket "ingen svensk är så svensk som utomlandssvensken". När man är i Sverige klagar man på ditten och datten, men när man kommer till ett land där allt är annorlunda tycker man helt plötsligt att Sverige är världens bästa land.


Ah, vi människor är märkliga varelser!


land of the free

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Emelie!



Kul att läsa om dina bravader i Halmstad och Jackson Hole. Du har bra förmåga att skriva intressant. Känner igen dina "svenska iakttagelser" :-). Önskar dock att bilderna från din "knarkarkvart" kunde vara aningen större, speciellt för oss med svag syn och darriga händer ;-) Ger dom dig inte mer plats för dina bilder? En bra bloggare behöver stort utrymme.

Hälsa mamma o lillsyrran.

2009-03-03 @ 08:47:35
Postat av: Tapio

Haha. Om punkt nummer tre kan jag bara säga: har du aldrig varit i Göteborg? :D

2009-03-04 @ 17:30:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback