Speedinlägg

Livet tar ofattbara vändningar. Jag kan inte riktigt förklara vad jag menar, eftersom det är högst personligt, men mitt liv har inte gått en rak väg. Mina studieval har bytts och drömmar har ändrats, krossats och vissa har kommit tillbaka.

Vissa delar av min personlighet har jag under perioder. Jag vet att jag har dessa sidor, men de sidorna är ju inte en del av mig under tiden mellan perioderna. Har jag då förändrats eller är jag en pensonlighetsperiodare? Den närmaste liknelsen jag kan jämföra med är när personer blir annorlunda vid förtäring av alkohol. Om man, när man dricker alkohol, beter sig på ett sätt man inte kan stå för när man är nykter, kan man skylla på alkoholen och säga att man inte är sådan?

En person som dricker varje helg kanske är onykter 10 % av veckan, 10% av månaden, ja 10 % av sitt liv. Är då inte alkoholpersonligheten 10 % av en själv? Tar man avstånd från denna person, men fortsätter dricka, då är man ju lite skenhelig. Antingen anammar man HELA sin person eller så slutar man dricka och blir därmed av med den del man inte var så stolt över.

Liknelsen kanske inte är fullständig men i perioder, beroende av vissa omständigheter, är jag inte som jag vill. Mitt beteende passar situationen/perioden, men jag är egentligen gladare när jag inte befinner mig i perioden överhuvudtaget. Tyvärr kan man inte plocka bort delar/skeenden från livet, som om de vore en centralstimulerande drog som man slutade med, men får helt enkelt bearbeta problemet på annat vis.

Jag har inte riktigt någon aning om hur detta berör studielivet, eller varför jag valde detta forum att skriva i, men vi studenter är människor precis som alla andra delar i samhället. Även vi är personer med funderingar på livet och om hur allt kommer att sluta. Därför är detta ett lika gott forum som något att slänga ut tankar i att filosofera kring.

Jag hoppas att ni i alla fall fick ut något av tiden det tog att läsa detta.

Peace out!


Med vänlig hälsning,

Tapio

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback