Med sikte på framtiden

Många av er där ute har just nu siktet på Halmstad som er framtida högskoleort, utbildningskatalogen är ute och snart öppnar webbanmälan på www.studera.nu. Vi är redan tusentals som studerar på detta lärosäte och jag är en av dem som nu börjar ha siktet på tiden efter Halmstad.

I höst flyttar jag, förutsatt att jag får tak över huvudet, till huvudstaden. Jag har sedan många år tillbaka haft tolkutbildningen som mitt slutmål med start här i Halmstad och färd via Eskilstuna. Häromveckan insåg jag att finska även finns att läsa i Stockholm och att jag, om jag pluggar det där, slipper flytta var och varannat år. Studierna här kommer att leda till en fil. kand. i engelska och jag vill även ha en i finskan innan jag får tolkcertifikat.

Bostadsbristen i Stockholm är mycket hög och jag befann mig i ett lyckorus, häromdagen, när jag hade hittat ett rum i en riktigt stor lägenhet. Tyvärr besannades mina misstankar och jag har idag suttit och berättat för polisens tipstelefon om vad jag tror var en uthyrningsbluff. Jag hann inte uppge några känsliga uppgifter innan jag, efter lite eget efterforskande, insåg att jag inte bör fortsätta med affären.

Även om ni läsare skulle vara i stort behov av en lägenhet bör ni tänka till både en och två gånger om erbjudandet verkar för bra för att vara sant. Kolla upp era rättigheter, och uthyrarens skyldigheter, så har ni ert på det torra och kommer att ha en mycket stabilare förhandlingsgrund när ni letar ert studentboende :)

Lycka till! Jag kommer själv att leta bebrilt!


Med vänlig hälsning,

Tapio Anttonen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback