Nyår i Kouvola

Igår traskade jag runt i Kouvola på stan. Efter att ha kikat runt i diverse butiker fastnade jag i en bokhandel. Jag begav mig raskt till ordbokssektionen och började bläddra. Förutom alla fack- och rese-
vanliga ordböcker hittade jag en enorm grammatikbok över finska språket. Den var intressant men hade två stycken minus; den var helt på finska och kostade över 100 euro. När jag slopat tanken på grammatikboken började jag, efter att ha bläddrat lite, fråga om de finsk-svensk-finska ordböckerna (i fickformat) uteslutande innehöll sverigesvenska och finlandsfinska. Jag var nämligen rädd för att de skulle baseras på sverigefinska och/eller finlandssvenska. Ingen information om detta fanns dock så jag fick leta upp de ord jag visste skiljde sig och sedan se hur de beskrevs.

Efter många om och men köpte jag jag en tusensidig fickordbok och beställde en svenskspråkig grammatisk översikt över det finska språket. den var bara en femte- eller sjättedel så tjock som den finska motsvarande men kostade också bara en tiondel så mycket :)

På kvällen skulle pappa jobba som ordnigsvakt på en kommunalt arrangerad fest med dans, liveband och fyrverkeri. Kommunen skulle slås samman med flera andra och bli Finlands 10:e största kommun/stad med landets största militära utbildningskapacitet (om jag minns rätt) och detta skulle firas med pompa och ståt! För oss yngre (läs: icke danskunniga/-villiga) hade man ordnat med fem, på varanra följande, gratiskonserter i en hockeyarena. Jag löade mig in vid 18-tiden (finsk tid) och såg de första två banden. Sedan körde jag hem för att värma mig och äta.

Eftrer en kort (alkoholfri) visit på krogen drog jag ut för att se fyrverkerierna. Kamerans batterilampa började snart blinka och efter en halvtimma i blåsten, snön och kylan var batterierna så gott som slut (lagom till fyrverkeriet).


Nyrårsfyrverkeri med lång slutartid på kameran...

Efter 45 minuter av kyla skyndade jag mig in på pubben igen och tog en varm choklad. Efter ett tag fick jag ett samtal från pappa om att det var dags att plocka upp honom så att han kom hem. Jag fick mig två mackor i bilen av honom men åt den ena och sparade den andra till efter utgången.

När jag kört tillbaka till krogen har det blivit lång kö och trots att jag inte skulle hänga in något och redan varit där två gånger tidigare under kvällen fick jag köa 30 min för att komma in. Stannade gjorde jag till 3:30 (krogar tänder upp och stänger av musiken en halvtimma innan stängning, i Finland). Min macka åt jag efter att jag parkerat bilen i pappas garage...

Nu ska jag nog spela lite kort med pappa!


Med vänlig hälsing,

Tapio

Mer kommer senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback