Extrajobb

Nu har skolan dragit igång för oss högskolestudenter och sommarlovet är till ända. För många studenter innebär detta att ens leverne finansieras av studiemedel från CSN. Men inte för min del. Då jag under förra läsåret ej lyckades ta det antal poäng som krävs för att bli beviljad studiemedel även under detta läsår, är jag nu tvungen att jobba för att dra in pengar. I går började jag jobba för bemanningsföretaget Maxkompetens. Ett företag som arbetar med uthyrning av studenter från universitet och högskolor samt uthyrning av akademiker med upp till 5 års arbetslivserfarenhet.


Själv är jag uthyrd till DHL där jag tre timmar/natt sorterar paket. Ett riktigt schysst extraknäck, som jag även hade under större delen av förra läsåret. Kan dock tära på både kroppen och knoppen om man har tidiga föreläsningar dagen efter. Inget problem för mig dock, då jag inte läser någon kurs utan endast är registrerad på Högskolan för att ta igen gamla poäng så jag kan få ut min examen.

Det finns enligt mig minst fyra taktiker gällande hur man ska lägga upp sovandet inför detta extrajobb. Jag utgår från det normala sömnbehovet på åtta timmar/dygn.


Taktik 1: Sover fyra timmar innan, samt fyra timmar efter. Är bra då man kommer i säng innan tolv (timmarna innan tolv är ju viktigast), samt att man inte sover bort halva nästkommande dag.


Taktik 2: Sover ingenting innan, utan kastar sig i sängen så fort man kommer hem efter jobbet och går upp när dagtidsarbetande folk tar sin eftermiddagsfika. Passar nattugglan.


Taktik 3: Som nattuggla vill man inte gå och lägga sig, men ändå känna sig lite utvilad när man ”stämplar” in. Då kan en ”powernap” (ca en halvtimme) vara på sin plats.


Taktik 4: Man har en tidig föreläsning dagen därpå och vill känna sig utvilad så gott som det går. Då sover man ca 7 timmar innan för att sedan ta en ”powernap” när man kommit hem från jobbet.

Precis som jag skrev i mitt inlägg ”Studiemedel” är de pengar som ett extrajobb generar i ett välkommet tillskott för den så annars tunna studentplånboken.


/Micke


Kommentarer
Postat av: Stefan

hej på er,

Vi på Salefctory söker eventsäljare inom telecom för att jobba för Tele2 Sverige AB och vara ute på event platser för att värva nya kunder samt. Det är snabba ledtider som gäller och sista ansökningsdag är 15 september. Platsannons finns på vår hemsida http://www.salefactory.se men även på platsbanken på arbetsförmedlingen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback