Guide till ESC - del 2

Nu har jag lyssnat igenom SAMTLIGA bidrag till ESC i år! Här sammanfattar jag de bidrag som är direktkvalificerade till finalen:

Bosnien Herzegovina:
Rijeka bez imena
Sån där vemodig Balkan-ballad som är klart bättre än genomsnittet. Finsmutsig video som tilltalar mig. I längden ganska tråkig, om än ganska rar.

Spanien: I Love You Mi Vida
Här har vi mjuktuffa pojkbandet Five, fast i mjukmjukt latinoformat. Det är alldeles fantastiskt omedryckande och lidelselöst. Jag vet inte om jag blir mest arg eller mest uttråkad av den här låten. En kille är väldigt lik Chippen, det är det enda roliga.

Irland: They Can't Stop The Spring
De första raderna skriver jag nu, efter att ha pausat cirka 10 sekunder in i låten. Den här kan definitivt vinna hela rubbet. Det är klassiskt irländskt folkligt, det är glatt, det är vackert, det är kultur, det är Irland. Nu ska jag lyssna igenom resten... och den blev inte riktigt så bra som jag trodde. Dock tror jag att denna gör sig väldigt bra live! Jag trodde den skulle skjuta iväg ordentligt på klassiskt irländskt manér mitt i låten, men den tar aldrig den riktiga farten. Vidhåller dock - given segerkandidat.

Finland: Leave me alone
Finland satsar även i år på rock, dock med en kvinnlig sångerska den här gången - Hanna. Just den här typen av rock är inte riktigt min kopp te, men låten håller fullgod standard för sin genre. Välproducerat och lyssningsvänligt. Borde hamna högt upp, även om jag personligen inte älskar det.

Litauen: Love Or Leave
Leave!

Grekland: Yassou, Maria
Åh, Grekland - med ett av mina ljuvaste minnen från Eurovision någonson. Minns Sagapo från 2002! Give the password! Det var tider... Så hur klarar sig grekerna i år?
Ja, redan de gamla grekerna var ju sliskiga strandraggare... Så varför överge ett sådant härligt könssjukdomsgivande koncept? Jag mår fysiskt illa när jag ser Greklands bidrag i år. Strandraggarsmörsliskplastäckelmusik när den är värre än värst. Usch usch usch usch usch usch usch. Usch!

Sverige: The worrying kind
Ja, detta håller ju faktiskt. Ett plus för den här låten är ju att den är så glad att den passar fint som vinnarlåt. The Ark är ju dessutom tillräckligt speciella för att sticka ut och bli ihågkomna. De borde kunna sluta Topp-10, och slutseger är ju inte helt uteslutet. Hoppas!

Frankrike: L'amour à la francaise
Fransk sköngladpoprock som faktiskt funkar riktigt bra. En av de bästa låtarna utan tvivel. Jag vet inte vad mer jag ska säga. Den här är faktiskt riktigt bra.

Ryssland: Song #1
Här har vi ett bidrag som ska vara sexigt - och det lyckas väl rätt bra. I början av videon får man väldigt kort se en tjej i trosor, vilket jag uppskattade. Undrar om man får det på scenen också? Refrängen är helt ok, tjejerna fina och låten ganska välgjord. Det lär ramla in många röster på att en av de tre tjejerna har en gigantisk glugg, samt att de har ett coolt dansparti mitt i låten. Den här låten slåss om slutsegern! Glugg, dans och sex - det kommer man långt på.

Tyskland: Frauen regier'n die Welt
Här har vi en tysk som vill vara Dean Martin. Hur tänkte de här? Tolkar jag med min skoltyska låttiteln korrekt sjunger han om att kvinnor styr världen... Det fattar väl vem som helst att han bara sjunger så för att få li........

Ukraina: Dancing lasha tumbai
Vad får man om man blandar Grynet, 15 rullar aluminiumfolie, ett dragspel, några påsar lustiga svampar, ett intergalaktiskt lussetåg och en mikrofon?
Svaret är häpnadsväckande.

Storbritannien: Flying the flag
Dear Lord! Detta var verkligen uselt. Totalt skräp. Man måste vara ha en sjuklig fäbless för flygvärdinnor för att gilla detta. Hemskt uselt. Va? Jag är mållös. Hallå? Gud. Jag menar, flygvärdinnorna var ju inte ens särskilt lättklädda. Nej, nej nej...

Rumänien: Liubi liubi, I love you
Nej nej och åter nej. Vad är det här? Vad gör du i finalen? Jag blir bara trött och sur.

Armenien: Anytime you need
Den som gillar det här på riktigt är inte längre min vän.

Mina Personliga favoriter (Sverige borträknat) är:
1) Frankrike
2) Ungern
3) Ryssland
4) Polen
5) Makedonien (här var det tuff konkurrens)

Albanien är på sätt och vis den största favoriten, men det bidraget är helt enkelt FÖR bra...

Phew...

Björn


Kommentarer
Postat av: Carina

Oh, vad jag har längtat efter detta ögonblick, dagen då jag får rätt gentemot dig Björn. Det tog ett år, många fina försök men idag, äntligen :) O på ett så känsligt, och för båda parter intressant område, nämligen rättstavning. Tänker inte berätta var riktigt än, kanske inte alla som läser fullt så noga men jag gör det, haha ;)
Imponerande inlägg dock, nästan (men bara nästan) så att du e förlåten ;)
Cigarr o "that's amore"? Fine by me :)

2007-04-21 @ 04:35:51
Postat av: Björn

Buhuuuu.... Jag stavade fel. Till ett land. Usch. Det är fixat nu, men ändå.... Usch. Jag skäms. Rättad av en tjej dessutom. Min värdighet, min stolthet, min gloria - allt är det kantstött. Aldrig mer. Men tack för att du påpekade det, Carina. Det var snällt. Cigarren tar vi snart...

2007-04-21 @ 04:51:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback