Madame Terror

Skenet kan bedra. Den du minst anar kan visa sig vara en ulv i fårakläder. Hanna Brown var min vän. Och jag hennes. Det var åtminstone vad jag trodde. Som man kan missta sig...

Den mysiga, vackra, sköna och glada Hanna jag trodde mig känna detonerade dock i lördags i en ursinnig explosion av furiöst våld och ohämmad vrede. Därför är jag nu en ynklig invalid. En kryppling.

Det hela utspelade sig i lördags under den fotbollsturnering som anordnades i högskolehallen. Mitt lag, "Whores That Scores" (ett lag bestående av IVP-treor), ställdes i första gruppspelsmatchen mot "Sirap" (ett lag bestående av IVP-tvåor). Prestigefullt, givetvis, men Hanna Browns deltagande i det Sirapssega laget var näppeligen grundat i hunger efter idrottsliga framgångar. Snarare var det törsten efter blod som lockade henne till fotbollsplanen denna dag. Mitt blod.

Jag var målvakt. Ett par minuter in i matchen skulle jag lugnt och tryggt gå ner på knä och plocka upp bollen. Brown befann sig relativt nära bollen, men var felvänd, varpå jag antog att situationen var överspelad. Det var då hon slog till. Viltsint likt ett panikslaget fullblod sparkade hon bakut, varpå en intensiv smärta spred sig från ringfingret på högerhand...

Tapper krigare som jag är, bet jag ihop, fullföljde matchen (2-1-seger) och resten av turneringen. Ytterligare sex matcher senare hade mitt heroiskt kämpande lag förlorat Finalen mot IVP-ettorna. Smärtsamt och bittert.

Fingret... Handen.. var vid det här laget ganska läskigt svullen... Vilket dock snart glömdes när det vankades Tex-Mex-gasque med tequila i mängder. Tidernas mest prisvärda tjuga?

Söndagen var således en särledes jobbig dag.


När det inte kändes särskilt mycket bättre idag, tisdag, begav jag mig därför till sjukan för en koll. Fingret var tydligen ur led och så var det lite lösa benfragment... Därför har de bandagerat fast en metallskena över fingrarna, ner till handleden som ska sitta fast en vecka...

Invalid

Livet som enormt högerhänt utan högerhand är INTE roligt. Det har jag kommit fram till efter blott några timmar som invalid.

Lämpligt är väl därför att Hanna Brown som en försoningsgest flyttar in hos mig för en vecka och tar hand om mig? Diskar, lagar mat, viker tvätt, bortstar mina tänder och dylika sysslor som är svåra/omöjliga med mitt tillfälliga handikapp?

¤¤¤


Nickes reaktion på skadan var rolig.
- Det är ju det jag säger! Tjejer ska inte hålla på med sånt där! De har ingen pejl på nånting! Livsfarligt. Jag har också skadat mig när tjejer tvunget ska vara med!


¤¤¤


Roligast på sjukan var när jag satt i väntrummet till röntgen. In stövlade en grov man i sina mastiga 50. Med smutsiga arbetskläder (vägverkets?), barsk uppsyn, buskigt skägg och en sliten keps på vilken det stod "Landrover" stegade han fram till tidningshyllan. Ena tummen var bandagerad och byxorna var rejält nedblodade. Mannen plockade på sig läsglasögonen, roffade åt sig ett nummer av Kamratposten och Lilla Fridolf som han sedan noggrant plöjde sig igenom. Jag blev glad.


¤¤¤


Nämnde jag förresten... Fingret sparkades sönder i första matchen... Sen spelade jag ytterligare sex matcher... Som målvakt...

¤¤¤


Kan inte folk bara förutsätta att läkaren drog fingret rätt utan någon som helst bedövning. Att jag som en riktig alfahanne bet ihop och svalde den innerliga smärtan av fingerrättdragningen... Måste folk tvunget fråga?

Att jag efter att ha fått två bedövningssprutor fick begära en extra eftersom jag tyckte det kändes lite när läkaren nöp på högra sidan av fingret känns inte lika coolt och hårt. Men rättdragningen var åtminstone smärtfri.

Ha det kalas och se upp för idrottande tjejer, ty de är farligare än man kan tro.

Björn


Kommentarer
Postat av: Lena Ekmark

Det kan inte ha kommit som en fullständig överraskning för dig med tanke på dina fotbollsfajter med din kära lillasyster...

2007-02-13 @ 20:35:12
Postat av: Björn

Men syrran sparkades inte. Hon hade bara sina knytnävsslag i ryggen...

2007-02-15 @ 12:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback