Studentens överlevnadsguide - delkurs 1

Eftersom det är helg är det ingen helobligatorisk bloggardag, varför jag tar mig friheten att ta lite extra utrymme och dela med mig av lite kloka ord och goda råd. Jag lovar att inte skriva så förbannat långt i fortsättningen (eller åtminstone bara på helgerna). Här kommer alltså delkurs 1 i studentens överlevnadsguide:

Högskolan är en tuff värld. En djungel som kan vara svår att hantera för vem som helst. Faror lurar mest överallt. En av de lömskaste farorna stavas s t u d i e r, vilket man som student förväntas ägna viss del av sin dyrbara tid åt. Detta kan utgöra ett störande moment i det annars så behagliga studentlivet, särskilt när tidslängden mellan nuet och deadline står i kritiskt dålig proportion till ihopsamlad arbetsbörda.

Såväl mentalt som fysiskt är det medicinskt vedertaget att socker är ett livselixir. Godis, choklad, och framförallt Cola bör utgöra en övervägande del i den tidsfattige studentens diet. Så klart.


Att förse sig med dessa vitala näringsämnen är dock för en högskolestudent inte alltid det enklaste i världen. Ibland kan det krävas både list, kreativitet, styrka och mod för att komma åt sin föda. Och skamlös desperation då ja... Till exempel om  pengar saknas...

Därför tänkte jag dela med mig av min visdom och erfarenhet, beträffande hur man kan gå till väga för att försockra sitt blod när konventionella lösningar icke står till buds.

Inspirerad av Fuglesangs bravader ägnade jag hela julvistelsen åt att skjuta upp mitt arbete till C-uppsatsen till dess att kvarvarande tidsrymd för inlämning av mästerverket genererade i smärre hjärtklappningsattacker.

Så där satt där härom dagen.... kvällen (natten)... i Q-husets datasal och skrev och ändrade och slet och korrigerade och förundrades över min egen briljans. Sent insåg jag dock att provianteringen var otillräcklig. Den ofantliga mängd slösurfande och msn:ande som avverkats var en oplanerad tidsbov (igen!). Tiden på dygnet var dock sådan att inga butiker var öppna och majoriteten av Halmstads invånare högst troligt sov.

Några missriktade bananskalskast iväg fanns dock lösningen. En vending machine. Jag marcherade sockerbegärligt fram till den automatiska kiosken och fann snart ett givet val: 2 st Marabou X för 12 kr! Denna nyhet på chokladhimlen gjorde mig nyfiken och dessutom fann jag priset högst rimligt, till skillnad från 10 kr för t.ex. en negerboll eller en snickers. Plånkan vältrade sig i mynt och det var shopping time! Inte...

Av kanske världens mest outgrundliga anledning meddelade maskinen hånfullt med en liten skylt att den enbart accepterade femtioöringar, enkronor och femkronor. Inte tiokronor, som jag så klart hade i överflöd. Började räkna småmynten... Kom upp i 10,50 kr...

Jag stod nu inför ett vägskäl i livet. Acceptera mitt tillkortakommande gällande innehav av småmynt eller helt enkelt se till att lösa situationen. Eftersom jag var så fruktansvärt inställd på de två Marabou X:en fanns det bara ett alternativ.

Plan A: Den bredvidstående kaffemaskinen kanske accepterade 10:or, för att i så fall kunna ge mig några enkronor i växel om jag köpte kaffe och betalade med en tia... Jag gillar inte kaffe, men so what?

Kaffemaskinen var sönder. Jag behövde helt enkelt få tag på 1.50 kr.

Plan B: Få tag på 1.50 kr. Jag tänkte att folk måste ju tappa mynt här på skolan! Sen tänkte jag att "var tappar folk mest sannolikt sina pengar?". Vid godis/dryckesautomaterna så klart!
Ett sökande inleddes. Och visst! På godisautomaten låg en 50-öring förstrött och blänkte. En krona kvar...

Jag lyfte med all min kraft bort kaffemaskinen för att utforska den i princip outforskade terrängen där bakom... Och visst. Mitt i allt damm och övrigt skräp låg den, en borttappad enkrona! Jag var uppe i 12 kr! Triumf! Choklad! Trodde jag...  Men...
Det visade sig dock att godisautomaten var en simpel lögnhals – den accepterade inte alls 50-öringar! Jag var åter en krona kort... Jag behövde ytterligare en enkorna!

Jag tänkte "Var mer tappar folk pengar?". I soffor så klart! Vems ögon har inte någon gång strålat av lycka över att ha funnit en borttappad femma, eller rentav tia, under soffdynorna i samband med någon städning? Ivrigt sprang jag mellan sofforna i skolans gemensamma utrymmen och fingrade i soffspringorna. Och visst. Plötsligt Där låg den... Min skatt. Min krona. Min slutgiltiga nyckel till brunfärgad lycka. Choklad.

Så. Vad har vi då lärt oss idag? Jo, att godis är viktigt, man ska aldrig ge upp, samt att soffor och godisautomater är bra myntjaktmark.

I övrigt...
... tänkte jag spela skjortorna av några gentlemen på pokerkväll hos Chris ikväll.
... ska jag och Malin ha opponeringsmöte hemma hos Kristian kl 15.
... ser jag barnsligt mycket fram emot
Henrik Larssons debut i Manchester United på söndag! Vilken högtidsstund! Liverpool-Arsenal idag lördag blir också spännande. Henke alltså.. Det är stort!
... måste jag uppmana sportintresserade i allmänhet, hockeyfantaster i synnerhet, att ta en koll på det här
klippet! Hur tror ni den killen mådde i omklädningsrummet efter matchen... 12 mer absurda slutsekunder får man leta efter

Jag lovar, jag ska aldrig mer skriva så här onödigt långt. Nog.

Trevlig helg!

Björn

P.S.
Marabou X marknadförs som en smulfri choklad... Jag ber att få återkomma i det ärendet. Jag vill inte att fler ska gå på bluffen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

...måste bara ha en liten moralpredikan, i 2000-talets integrerade mångkultursamhälle kan man faktiskt inte skriva "negerboll"..! Chockladboll heter det!" :-)

2007-01-07 @ 19:56:40
Postat av: int' helt kass

...måste bara ha en liten rättstavningspredikan, i 2000-talets högutbildade kunskapssamhälle kan man faktiskt inte skriva "chockladboll"..! Chokladboll heter det faktiskt! =)

Whoppa!

2007-01-08 @ 00:02:58
Postat av: Juha W

Ska bli spännande att läsa mer om Marabous bluff angående den nya chokladen...äntligen börjar det hända grejer i den här studentbloggen! Ämnen som berör de stora massorna. Väntar spänt...och lite otåligt. Men mest spänt.

2007-01-08 @ 00:11:26
Postat av: tobbe

...där fick jag så jag teg! Fast stavfel är mildare än uttrycket "negerboll" :-)

2007-01-08 @ 09:23:58
Postat av: Björn

Jag förstår inte varför jag inte skulle kunns skriva "negerboll"? Moral? Förklara, tack.
Det här luktar lite desorienterad moralpanik...

2007-01-08 @ 11:16:06
Postat av: tobbe

varför skulle det heta negerboll? För att chokladbollen är brun?? Då neger ofta används som ett skällsord och som nedvärderande benämning på människor med mörk hy tycker jag att det är lite opassande och förlegat med prefixet neger istället för chocklad före boll

2007-01-08 @ 11:40:36
Postat av: Anonym

Grymt kul och underhållande. Keep up the good work!

/Ytterligare en choklad missbrukare

2007-01-08 @ 11:45:26
Postat av: Alle

Ett tips till den stressade studenten är att se till sitt kostbehov. Godis och Cola är inte den bästa lösningen...men det visste du redan.

2007-01-08 @ 13:52:02
Postat av: määäts

Du e kung Björn... det heter wien...wienerbreds ju... chilla!! Kram

2007-01-08 @ 17:30:36
Postat av: Anonym

"Postat av: tobbe
varför skulle det heta negerboll? För att chokladbollen är brun?? Då neger ofta används som ett skällsord och som nedvärderande benämning på människor med mörk hy tycker jag att det är lite opassande och förlegat med prefixet neger istället för chocklad före boll"

You go tobbe!

2007-01-08 @ 18:16:21
Postat av: Björn

Varför det skulle heta negerboll? För att chokladen är brun? Ja, så klart! Ordet härstammar ju från latinets nigra/nigrum, som betyder svart. Prefixet "Neger" i ordet "Negerboll" syftar ju alltså snarare till färgen på den mumsiga godsaken än till mörkhyade personer.

Jag personligen anser mig vara synnerligen orasistisk i ordets fulla bemärkelse. Visst tvekade jag och tänkte efter innan jag bestämde mig för att använda ordet "negerboll", vars eventuella laddning jag var medveten om. Dock anser jag ordet vara väldigt etablerat och stadgat i det svenska språket. Precis som de mumsiga negerkyssarna. Får inte de heta negerkyssar längre?

Det blev ju både rabalder och debatt nyligen när Norge ändrade namn på Pippi Långstrumps pappa från "Negerkung" till "Kung på en söderhavsö" eller något sådant... Astrid Lindgrens dotters förord till Pippi-böckerna om varför ordet "Negerkung" fortfarande används i de svenska utgåvorna kan ni hitta här: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,949987,00.html
Neger har alltså inte alltid varit ett negativt laddat ord. Jag ANTAR därför att ordet negerboll bildades under liknande premisser.

Jag lämnar dock ett visst förbehåll för att jag kan ha underskattat den negativa laddning som verkar finnas i ordet neger. Efter den uppkomna debatten till detta blogginlägg har jag känt mig manad att researcha en del och debatten har ju som så ofta två sidor... Om vad mörkhyade personer själva tycker i frågan finns dock ytterst lite att finna...

Kanske är det så enkelt att neger är ett så kränkande och negativt ord att till och med gamla ord som negerkung, negerboll och negerkyss bör ändras?

Personligen är jag dock fortfarande av samma åsikt, det vill säga att negerboll är okej att använda, men att det ensamma ordet neger är olämpligt.

Jag kan så klart vara ute och cykla på tunn is utan att ha torrt varken under fötter eller bakom öron, men tills vidare står jag fast vid min ståndpunkt.

Finns det någon som känner sig ledsen och/eller kränkt ber jag hemskt mycket om ursäkt. Jag menade inget illa alls. I så fall lovar jag att ändra mitt språkbruk gällande ordet negerboll. Jag har ett öppet sinne. Det händer ju inte ofta, men till och med jag kanske kan ha fel? =)

Tills vidare...

P.S.
Negerbollar skänker mig starka nostalgiska känslor till när jag följde Sösdala IFs bravader i division 5-6 som 10-12-åring... Då köpte jag alltid en negerboll och en Coca Cola i pausen. Han som stod i kiosken kallades "Pluto". Håkan "Kid" Andersson var oftast bäst på plan.

Fler sidor med långa debatter kring ordet neger hittar ni här, om ni orkar:
http://expressen.se/index.jsp?a=630228

2007-01-08 @ 18:17:07
Postat av: Lena Ekmark

En liten negerboll med vit choklad istället för brun ska kanske kallas vitboll eller kanske blekboll?? Låter INTE gott..Tacka vet jag en äkta brun negerboll! Mutti

2007-01-10 @ 21:22:24
Postat av: Björn

Ja, jo...

Eller kanske Albusboll, om man nu ska fortsätta välja prefix till bakverk relaterat till det latinska språket, samt bakverkets färg.

För ordet "alban" är väl ändå inte negativt laddat? Eller... Fast det så klart... är ju beroende på om man syftar till invånarna i Albanien eller landets mest poetiska tandläkare... som ju dessutom är mörkhyad... Kan bli krångligt... Doktorn kanske skulle känna sig kränkt?

Fan... Nu längtar jag till sommaren, allra helst 94' (och Wimbledon!)...

2007-01-11 @ 00:07:15
Postat av: Björn

Förtydligande: När jag skrev "landets mest poetiske tandläkare" ser det ut som att jag syftar till landet Albanien, fast jag i själva verket menar Sverige, så klart! Slarvigt av mig...

2007-01-11 @ 01:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback