Det Stora Telefonkriget

För lite drygt en vecka sedan ringde det på min mobil. Det var ett 08-nummer. Eftersom jag stod mitt i ett trevligt samtal med en person jag träffar ganska sällan och inte kände igen numret tryckte jag bort samtalet.

När jag kom hem kollade jag upp numret. Det gick till
Vendator Resultat, ett företag som levererar tjänster inom telemarketing, försäljning och kundservice. Jag jublade inombords över min ignorans av samtalet. Jag hade screenat en telefonförsäljare! Triumf!

Trodde jag...

Men kriget, en marathonstrid utan dess like, var blott i sin försiktiga begynnelse.

Björn Ekmark vs The Most Resistent Telefonförsäljare Ever

Ty jag tycktes vara en alldeles särskilt viktig kund. Samtalen fortsatte att komma. De blev fler för varje dag. Andra dagen ringde det typ tre gånger, mitt på dagen. Altt eftersom dagarna gick blev samtalalen dock fler och fler,. utspridda över större delen av dygnet. I vetskapen om att det är en telefonförsäljare har jag dock enträget låtit bli att svara.

Jag kände att det jag höll på att trötta ut min antagonist. Även om samtalsfrekvensen ökade med dagarna kände jag på mig hur tålamodet hos den ondskefulle telefonisten höll på att tryta.

Då kom vändningen. När telefonförsäljaren började strunta i vedertagna krigsregler. När kriget blev smutsigt.

"Hit him where it hurts!" verkade den genuint onde telefonförsäljaren tänka. Och började inleda dagarna med ett samtal runt 08.30, vilket alltså har väckt mig de senaste dagarna.

Ringa mitt i natten! Bara för att trakassera mig!

Det är lågt.

Det är terror.

Och idag var droppen. Jag blev väckt två gånger av samma försäljare. Det var då jag bestämde mig för att svara nästa gång det ringde för att så innerligt snabbt som möjligt avfärda försäljarens tjänster.

11.15 ringer det för tredje gången. Killen verkar närmast chockad över att jag svarar. Han verkar nervös. Och maken till fräckhet!

- Björn! (Med bestämd och pondusdrypande, ja närmast arg, basröst)
- Hej! Det är XXXX från Telenor...
- Mmm....
- Ja ditt abonnemang går ju ut om tre månader. Så om du förlänger med 12 månader så bjuder vi på månadsavgiften för de närmaste tre månaderna!
- Jaha...
- Fungerar allt som det ska? Mobil och abonnemang?
- Ja, det gör det väl.
- Bra! Då förlänger vi ditt abonnemang! Vad har du personnummer?
- Va!?
- Ja alltså för att bekräfta att...
- Du, jag vill inte förlänga nu. Jag vill kolla lite på egen hand innan jag avgör vad jag ska ha för abonnemang i framtiden...
- Jaha... Men... Du, det hörs rätt dåligt....
- Ja, det kanske har med abonnemanget att göra...
- Eh...
- Du får ringa någon annan gång. Jag har inte tid nu.


En sån fräck liten sate! "Då förlänger vi ditt abonnemang!"

Undrar hur många som låter sig blir överkörda på det viset? Hoppas han inte ringer fler gånger. Väcker han mig en ***** gång till ska jag fanimej säga upp mitt Telenorabonnemang på stubben.

Nä vi hörs hörni.

Björn

Kommentarer
Postat av: nattrafiken

haha! det där måste nästan ha varit killens första samtal, jag har själv jobbat som telefonförsäljare en sommar och tro mig, det var iiinte kul så många arga kunder som man fick. ofta har man även manus att följa så d va nog därför han sa som han sa om att förlänga. hehe. men förstår även din syn på saken, här ringer dom stup i ett men min sambo har kommit på ett bra sätt att få dom att sluta ringa som i stort sett inte går att argumentera emot. hehe.

Postat av: Elin

Men åh, nu vill vi ju höra det bra sättet!
Själv har jag i och för sig anmält min telefon till nix. Perfekt! Har faktiskt inte haft en telefonförsäljare på flera år :-)

2007-06-03 @ 20:00:18
Postat av: Till Elin

Nix funkar inte för mobiler

2007-06-04 @ 00:41:25
Postat av: Elin

sant, sant! Det missade jag att säga.. det är ju hemtelefonen jag anmält till nix.

2007-06-04 @ 10:52:09
Postat av: PerP

Ett bra sett som jag använder (även fast jag jobbat som teleförsäljare själv) är:
- Du ja är lite upptagen just nu, men kan jag inte få ditt hemnummer så ringer jag dej senare ikväll?
- Öööhm...
- Eller du kanske inte gillar när folk ringer hem och stör utan nåt vettigt att säga eller komma med?
- Äääh, nej!
- Ok, det gillar inte jag heller, så jag tycker du ska ge fan i att ringa mig nå mer!
- *klick*
- Muhahahhaha!

2007-06-05 @ 14:43:41
Postat av: Linda

Eller så fungerar dessa bra också:
- Jag ska flytta utomlands så får jag ringa gratis därifrån också?
- Fungerar avtalet även i Frankrike? Jag ska nämligen bo där de närmaste 2 åren.
- Du kan få numret till min hyresvärd så kan nu diskutera saken!
Eller så är man elak och frågar massa frågor och verkar intresserad, bara för att avsluta, 20 minuter senare, med: - Nä... det där är nog inget för mig!

2007-06-05 @ 14:46:24
Postat av: PerP

Glömde skriva det viktiga: Alla studenter kan nu skaffa ett abonnemang hos telia som kostar 49 kr i månaden och man får skicka 5000 gratis SMS per månad. Dessutom ringer man gratis till alla som har telia och för 0,69 kr minuten (om jag minns rätt på örena)till övriga operatörer! Gäller till Juli nånting! Kanon ju!

2007-06-05 @ 14:48:29
Postat av: Elin

Men perP... det där var ju nästan värre än telefonförsäljning: Du bara överraskade mig och tvingade mig att läsa igenom ett reklaminlägg... funderar starkt på att ta bort det, men nöjer mig med att göra en public service-kommentar:
Vi vill även påpeka att det finns flera andra telefonbolag, exempelvis Tele2, ComHem och ähm.. kan inga mer..

2007-06-05 @ 20:28:18
Postat av: Björn

Jag har också tittat mycket på Seinfeld.

2007-06-06 @ 01:19:32
Postat av: Sanna

Men hallå?! Nu sa du ju till honom att han ska ringa upp dig igen om några dagar?!? Det var ett rätt korkat drag... >:o) *garvar*
Och herr Nattrafiken - det hade ju varit charmigt om du meddelat vad denna kommentar är som inte går att argumentera emot...

2007-06-12 @ 09:10:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback