Kan inte barn få vara barn?

Tisdag.

Rullade till gymmet på min tredje minibike som har hemmahörande adress i Jönköping.

En "stand in" kanske man kan säga. Rull rull, squink squink, dålig broms och ett stöd som skrapade lätt i asfalten.

Kände att jag tappat styrka men det var ändå skönt att komma igång med träningen.

Rullade därefter till jobbet.


En kund (mamma) frågade efter sockerfritt godis till sin dotter (ca 8 år gammal). Och jag tänkte åh stackars, hon har diabetes.
Mamman pekade och sa: ta nu någonting som du kan äta när de andra barnen äter. Flickan skakade på huvudet och sa: Det godiset är inte gott och pekade istället på det vanliga godiset. Varpå mamman säger: Nä lilla vän sådant vet du att vi bara äter när vi tränar...


Jag dog nästan.

Vart är världen på väg?

Ungen var det smalaste, lilla, jag sett och modern matar henne med sockerfritt godis med massa sötningsmedel, i rädsla för att hon ska bli tjock? Vilket är extremt påfrestande för små magar dessutom.

Snacka om att skapa störda förhållanden till föda. Skuldbelägga en åttaåring, applicera sina egna farhågor på sitt eget barn. Att nämna kost och träning i ett sammanhang så osunt ger mig kalla kårar.
Vad hände med frasen: Lördagsgodis? Eller du får bara EN klubba? Eller vi har inga pengar du får inget? Om det nu är så att man inte vill att barnen ska äta godis.
Kan inte barn få vara barn... och utan ångest?

Jag sa bägare eller våffla typ femhundra gånger under dagen, fick ont i benen av att stå, smakade på den nygjorda cheesecakeglassen och den var divine, åt lunch bakom en gardin, grälade lite med chefen, fick som jag ville, lärde mig gräddmaskinen och squinkade hem.

Dagarna trallar på liksom.

Bara 18 arbetsdagar kvar:)

Nu är jag ledig i tre dagar, dags att sätta i gång med inlämningen för min sommarkurs.

I morgon ska jag guppa upp och ner i en kajak i Vätterns vatten. Öva, öva, öva, ger färdighet som man säger.

Snart får jag dessutom csn-pengar för sommarkursen, tack och lov.
För jag har bara tvåhundra kvar av mina sparpengar. Vilket har resulterat i konstiga maträtter bestående av rester och vad som funnits i kylen. Som exempelvis lunchen idag, kokta ägg och tomat - ingen finmiddag direkt.


Minioro: Börja göra ont i benen/fotlederna igen.

/Lena



Kommentarer
Postat av: Tapio

Word! Barn ska inte behandlas så!



På tal om kokta ägg och tomater till lunch. Jag åt spaghetti med två kokta ägg till jobblunch idag :) Tillfällighet, eller studentliv månne?

2008-07-09 @ 00:48:03
Postat av: Lena



Studentliv tyvärr:)

2008-07-09 @ 12:21:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback