Mitt liv - då, nu och i framtiden

På sistone har jag funderat på mitt liv. Mina tankar har startat vid den närmsta timmen, gått vidare via de närmsta veckorna, resten av tiden i Halmstad och den avlsutande delen av studierna i Eskilstuna och Stockholm för att sedan landa i arbets-/familjeliv och pensionsåldern...


Detta med livsfunderingar är inget som bara har dykt upp på senare tid; i perioder tänker jag på allt på en gång. Här är ett exempel från 2004:




Förtydligat står det:

"Livslista 14/11-2004

Jag ska:


  • hitta en tjej jag älskar och få gensvar
  • aldrig förneka mitt finska arv
  • resa till Australien
  • hitta ett jobb som jag tycker om och kan försörja mig på
  • jobba för att kunna leva, INTE leva för att jobba!
  • prata finska med mitt/mina barn
  • resa till Latinamerika
  • besöka Kalifornien
  • inte dö skuldsatt!
  • leva sunt OCH njuta av livets goda

Underskrift: image544"

I högstadiet ville jag bli kock eller något inom datorvärlden. Jag tänkte att detta med matlagning kunde fixas med kvällskurser; datordelen skulle bli min profession. Efter gymnasiestudier på Naturvetenskapliga programmet, med inriktning mot Matematik och Data, sökte jag in till Luleå Tekniska universitet. Jag ville bli Civilingenjör och kom in på ett sådant program. Tyvärr fick jag tacka nej eftersom Lumpen stundade. Jag skulle tjänstgöra i 15 månader, åka till Australien för pengarna jag hade tjänat ihop och sedan tacka ja till erbjudandet från Luleå.


Det militära blev en kort visit på 1,5 månader. Pengarna till Australien uteblev och bristen på intresse för matematik och fysik fick mig att begrunda datorkarriären. Jag vankade av och till mellan språkläraryrket och andra språkprofessioner. Detta var våren 2006. Medan jag funderade extraknäckte jag på åtta olika skolor (på "Fritis" och i klasser) som timvikarie. Jobbet var kul, men jag kände att jag inte var säker på att det var det jag ville fortsätta med.


Jag sökte in till tre olika skolor som erbjöd språkutbildningar som gav Fil. Kand. Halmstad var enda stället där det fanns ett rent Språkprogram. Det avgjorde beslutet, tillsammans med följande faktorer: Det var närmast, det var på Västkusten och skolan verkade trevlig :)


Vad kommer härnäst? Detta är min fjärde termin av sex i Halmstad. Jag ska komplettera med 3 terminer finska i Eskilstuna för att få dubbel kandidatur/magisterexamen. Stockholm väntar sedan för att läsa till tolk; Sedan har jag äntligen en yrkestitel!


Om jag väljer vägen in i politiken, via tolkjobb i Bryssel, och landar på en Statsministerpost, får framtiden avgöra. Nu vet jag bara att jag vill sova!


Lycka till med era egna funderingar på livet!


Hyvää yötä (god natt, på finska)!



Med nattliga hälsningar,


Tapio


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag hoppas att en av dina punkter på din livlista
redan har hänt:)
Vilket jag vet ;)

2008-03-02 @ 13:54:17
Postat av: Jocke

En av punkterna är ju iaf omöjlig. Den att du ska njuta av livets goda menar jag. Du dricker ju inte alkohol så där sprack den :P

Postat av: Tapio

Johanna:
Jupp, du är nummer ett :)...i dubbel betydelese:)

Jocke: haha. Menade mat o så kallad "gôtta" :)alkohol o annat liknande klarar jag mig utan :)

2008-03-02 @ 15:55:29
Postat av: Granman

Du får härmed en spark i reve, tapsa! En lycka till-spark, och du får den i röven eftersom jag inte vill break your leg.

Öitä.

2008-03-03 @ 02:18:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback