En vanlig onsdag

En trevlig hemmadag blev det denna soliga onsdag. Har både tvättat och bakat Indieninspirerade kanelbullar. Den indiska inspirationen kommer från saffranen och kokosen som också var ingredienser. Måste säga att de blev väldans goda och trevliga för ögat också då pärlsockret var rosa. Valde att dricka kaffe latte med kanel på toppen för att framhäva kanelsmaken från bullen. Detta är trevligt med att vara student, man kan baka bullar en onsdagsförmiddag samtidigt som tvättmaskinen snurrar och man behöver inte känna sig trött efter en lååång arbetsdag.


85011-27


Efter att tvätten torkat och åter placerat sig i garderoben, fikat var uppätet och de resterande bullarna lagda i påsar tog jag mig en sväng på den östra sidan av stadens centrum. Vågade mig in i ett antikvariat. Det underliga med antikvariat är att de alltid ser så små ut utanför, men så stiger man in och hamnar i en affär ofta beståendes av flera små rum med trappor och gångar där gamla (och nya) böcker klättrar från golv till tak. Den sympatiske bokhandlaren hade dock inte den utgåva av Strändernas svall (Eyvind Johnson) som jag sökte, men blev däremot pålurad En stad i mörker av samme författare. Promenaden fortsatte mot Röda Korsets secondhand-affär där plånboken lyckligtvis fick stanna kvar i väskan. Förstår inte varför jag alltid lurar på mig själv massa onödiga, men roliga, ting i secondhand-affärer?!
Målet för min promenad var dock biblioteket. Och vilket mål det blev! De har en utställning på
Stadsgalleriet som visar nyskapande ung design som verkligen var jättebra och intressant! Våga Dig dit, även om Du inte är någon museimänniska!

På biblioteket har jag lätt för att glömma tiden, så även idag. Gick där i godan ro och letade böcker. Tycktes som de inte hade inne någon av de som jag vill läsa så här i slutet av sommaren. Tiden gick, jag pratade med bibliotekarien om råd och fick beställt två böcker från ett annat bibliotek. Fick dock med mig två andra böcker hem, samt en film: Eternal sunshine of the spotless mind. Har faktiskt sett den innan, men kände ett behov och var ju tvungen att följa den viljan.

Angående det där deckarträsket som jag nämnde sist så måste jag erkänna att jag inte känt av någon abstinens sedan jag avslutat Agatha Christie-boken. Skönt. Men visst var det spännande på slutet och chockande när de avslöjade mördaren. Jag förstår alla som praktiskt taget äter deckare!

Värmde en frusen pizza till lunch..inte så spännande, men ibland handlar det om näringsintag (hur mycket näring det nu är i en halv pizza?) och inte av njutning.

Må väl och var lycklig!
/Elin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback