Söka boende

Nu när antagningsbeskedet har dumpit ner i brevlådorna är det hög tid att börja söka boende för er som inte fixat det än. Det finns som student olika sätt att bo på. Exempel på dessa är vanlig lägenhet, studentlägenhet och korridorboende. Själv har jag sedan tre och ett halvt år tillbaka huserat på studenthemmet Västersol, som är ett korridorboende precis söder om Halmstads stadskärna.

Att bo i korridor i allmänhet och på Västersol i synnerhet kan jag starkt rekommendera då möjligheten till att lära känna många olika typer av individer är stor. Gemensamma utrymmen såsom de fyra köken, TV-rum, källare med pingisbord samt en stor och fin trädgård öppnar upp för både spontana och planerade aktiviteter och samkvämstunder. På Västersol bor man antingen i ett av de många rummen med egen toalett och dusch eller i en av lägenheterna. Till skillnad från lägenheterna delar man som boende i ett av rummen kök med andra i huset samt är ej tillåten att bo i rummen under sommaren då de hyrs ut till vandrarhemsgäster. Det sistnämnda är enligt mig den enda egentliga nackdelen med Västersol. Annars har jag haft grymt kul och fått många fina minnen att bära med mig därifrån! Förutom korridorboende finns det som sagt givetvis andra boendealternativ. Det handlar tror jag om vilken sorts person man är och vad man vill uppnå med sitt boende.

Lycka till nu och kom ihåg att ihärdigt sökande förr eller senare brukar löna sig på ett eller annat sätt!

/Micke

PS. Befinner mig just nu i Örebro där jag är born & raised och inte i sommarstaden Halmstad, vilket många av mina vänner till viss del har svårt att förstå... Men jag förstår dem och med den nästintill tropiska värmen som nu infinner sig längtar jag verkligen ner till västkustens svalkande havsvatten! Bara två veckor kvar, wohooo! DS.

Utsikt över Västersols trädgård från min f.d. balkong

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh, gården på Västersol!
Kanske tar man sig tillbaka dit och hälsar på i höst när min klasskompis flyttar in.

2006-07-24 @ 22:34:12
Postat av: Junitjej

Vilket trevligt initiativ till blogg! Bra inriktning liksom. Ta vara på eran studenttid så mycket som möjligt. Efter 7,5 år i arbetslivet saknar jag studentlivet. Jag studerade i Kalmar till grundskolelärare med inr ma/no för skolår 1-7. Jag trivdes alldeles utmärkt i Kalmar, men ville allt tillbaka till bästkusten igen. Jag bodde i studentkorridor och lärde känna många olika sorters människor. tyvärr har man tappat kontakten med de allra flesta. Det hade varit kul att veta vad de sysslar med idag. Lycka till med studierna, när de sätts igång igen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback