Sushi

Kanske skulle ett beroende kunna skapas just här, just nu. Sushi.
 Till en början ska jag erkänna att jag var otroligt skeptiskt till denna kalla, färgglada, konstigt luktande rätt. Kan man verkligen äta rå fisk? Självklart!

 Efter att jag och min polare Anna anmält oss till en sushikväll som Lärarförbundet anordnade var jag såld. På den lilla kursen som inte varade längre än 2 timmar fick vi veta allt om sushin och dess historia. Från början var sushi faktiskt en väldigt fin rätt i Japan, och den var endast till för de vuxna då barnen inte skulle förstår tjusningen i dessa små mumsbitar. Men tiden gick och nu finns det sushiställlen i varje hörn av Tokyos gator. Så lyckligt har vi det dock inte i Halmstad...två ställen tror jag att det finns och tyvärr känns priserna lite för höga för att jag skulle kunna uppfylla min dröm om den dagliga sushin.
 Lyckligtvis så fick alla deltagarna i den ovan nämnda sushikursen med sig en liten låda hem innehållandes alla tillbehör som behövs för att göra egen sushi. Det enda jag måste fixa är lite fisk, grönskaker och crabfish. Och någon att äta med förstås! Vissa i detta hushåll gör underliga ansiktsuttryck när jag nämner ordet "sushi"... men på något sätt ska jag väl lyckas få ner i alla fall en liten bit i mitt bordssällskap!



 /Elin


Sushi







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback