Varför får man inte jobba?

54 587
Denna siffra är den som högst som får bli summan när jag räknat ut hur mycket jag tjänat brutto under höstterminen. Och ja, kära studenter, juli och augusti ingår också i höstterminen. Det låter kanske mycket, ungefär 9000 i månaden, men det snöret är lätt att spränga om Du haft ett riktigt schysst sommarjobb samt fortsätter att jobba under terminen.
Ibland så förstår jag inte världen. Politikerna vill att vi ska få jobb, att vi ska tjäna ihop vårt leverna, betala skatt till staten och på så viss hjälpa samhället i stort. Detta går jag med på. Jag till och med förespråkar det. Men resonemanget handlar om de som inte studerar, i alla fall de som studerar och inte har bidrag/lån från CSN. Så jag får helt enkelt inte hjälpa samhället, mig själv, genom att jobba under studietiden.
Det viktigare vore väl snarare att kontrollera så att studenterna tar sina betyg och examen?

Så gör nu Dig själv den lilla tjänsten att kontrollera hur mycket Du tjänat under andra halvåret av 2006 och tänk på att det är siffran före skatt som Du ska kolla på. Visar det sig att Du kanske ligger på gränsen till maxbeloppet kan Du alltid ringa bossen och kolla om de kan betala ut Din decemberlön i början av januari istället. Man kan ju alltid fråga...



vår

/Elin -Varför börjar jag längta efter våren tidigare och tidigare för varje vintersäsong?

Kommentarer
Postat av: tobbe

...sen är ju frågan om man verkligen behöver ett bidrag när man samtidigt har möjlighet till att jobba så man tjänar över gränsen för att få bidrag. Bidraget borde kanske istället gå till de som inte har möjlighet till att jobba extra, eller av andra anledningar inte klarar sig på enbart studielån. Och det är ju fortfarande frivilligt att jobba, man kan tacka nej även om det finns risk till att de tar in någon annan.

2006-11-24 @ 10:19:27
Postat av: Anna

Hmmm... Men om man ber om att få lönen utbetald i januari är det ju skatteplanering, som är olagligt... Kanske ingenting man ska gå ut och uppmana till, eller? Men det är såklart korkat att reglerna ser ut som de gör, csn borde ju vara gladare ju mer man jobbar... Ju mer man jobbar under studietiden, desto mer arbetslivserfarenhet får man, och desto troligare är det att man får jobb senare och kan betala tillbaka studielånet. Höj maxbeloppet säger jag!

2006-11-27 @ 09:02:45
Postat av: Anna

Hmmm... Men om man ber om att få lönen utbetald i januari är det ju skatteplanering, som är olagligt... Kanske ingenting man ska gå ut och uppmana till, eller? Men det är såklart korkat att reglerna ser ut som de gör, csn borde ju vara gladare ju mer man jobbar... Ju mer man jobbar under studietiden, desto mer arbetslivserfarenhet får man, och desto troligare är det att man får jobb senare och kan betala tillbaka studielånet. Höj maxbeloppet säger jag!

2006-11-27 @ 09:06:08
Postat av: Elin

Oj, Anna, Du har ju så rätt...Det är skatteplanering av högsta grad, vad pinsamt detta blev nu. Man kanske istället kan vara glad över att man får betala tillbaka och på så vis inte vara en tyngd för systemet?

2006-11-27 @ 11:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback