Sitter Du i en skuldfälla?

Pengar, pengar, pengar. Tragiskt nog kretsar många, alltför många, av en students tankar kring ekonomi. Magen kurrar och nudlar verkar inte så lockande längre, snabbmakaroner med ketchup är det inte tal om och att bara äta knäckebröd och vatten känns som något fångarna i u-landet X får vara glada över. Nej, ordning och reda på ekonomin hade ju varit trevligt.
Ibland får jag små infall och försöker göra en plan för månaden, en budget som ska hållas, och ja, en fika senare är den där budgettanken som bortblåst med Gudrun (eller vad ska dagens storm döpas till?). Men en liten eloge kanske man ska ha i alla fall, jag har ju trots allt TÄNKT att jag borde ha en budget att följa, och en tanke är ju nästan verklighet. Eller?

Men okey, känns det alltför knapert kanske det finns små små små snabblösningar (nej, att äta middag hos mor & far i en vecka är inte en lösning!). Men se upp! Många är studenterna som kommit på den smarta idén att söka bostadsbidrag. Så även jag. Fick 400 kronor i månaden, vilket kändes positivt (sen att dessa pengar bekostade mitt alldeles för dyra gymkort vet ju inte staten). Jag sa dock upp mitt bostadsbidrag efter bara ett år då jag lyckats hitta ett extrajobb, men för alla är det inte så lätt. Vad jag dock egentligen är ute efter att peka på med ett varnande finger är den eventuella återbetalningsskyldighet som Du kan åka på senare.
Ett exempel: Det är februari månad. Det går knapert runt ekonomisk, men Du söker bostadsbidrag. Skönt, nu fixade Du denna termin också. Men så kommer sommaren och Du hittar världens bästa extrajobb som Du även kan fortsätta att ha under kvällar och helger när skolan börjar på hösten igen. Woho, skönt!
Eller...?
Om Du inte ser upp så kommer Du att bli återbetalningsskyldig för att Du tjänat för mycket under kalenderåret. Hur ska man få det att gå ihop?
Läs mer om skuldfällor i GPs artikel.



/Elin, som för övrigt längtar efter glögg och pepparkakor.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Tips!
Högskolan ger tips och råd om ekonomi (inkl en färdig studentbudget) på sin sida för nya studenter, se länk. Även bankerna har studentbudgetar man kan sno.

Exempel på studentbudget en vanlig månad för en kvinnlig student på 23 år på Högskolan i Halmstad:

Inkomster
Studiemedel (baserat på heltidsstudier) 7 256:-
Bostadsbidrag 900:-
Summa inkomster 8 156:-


Utgifter
Hyra 3 480:-
Kåravgift, litteratur, försäkring 950:-
Telefon, TV-licens, tidningar m.m. 670:-
Livsmedel 1 000:-
Fritid 370:-
Hygien 290:-
Lokala resor 0:-
Resor utanför Halmstad 200:-
Kläder, skor 500:-
Övrigt 300:-
Summa utgifter 7 760:-


Kvar: ca 400:- (det räcker till ett gymkort!)

Postat av: Henke

Hehe den där uträkning på utgifter får inte många rätt från min sida men rätt kul ändå...

=)

2006-11-07 @ 01:01:13
Postat av: Elin

Måste hålla med Henke faktiskt. Och en viktig sak somjag faktiskt inte tycker att man ska räkna med är bostadsbidraget (precis som jag skriver i inlägget).
Men Henke, hur skulle Din utgiftsuppställnbing se ut?

2006-11-07 @ 09:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback